Är all kärlek från Gud?

(Svar till Hanna)

Hej Hanna!

Du brottas med detta att tro på hela Bibeln.

”Gud är kärlek” – det är ett stort ord (1 Joh 4:8, 16). Det står i ett sammanhang som är värt att återge:

Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud. Men den som inte älskar känner inte Gud, eftersom Gud är kärlek.

Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken förblir i Gud och Gud i honom

Vi älskar därför att han först älskade oss. Om någon säger: ”Jag älskar Gud” men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett. Och detta är det bud som han har gett oss: att den som älskar Gud också skall älska sin broder. (19-21)

Sammanhanget går ut på att vi som Guds barn skall älska vår nästa – inte hata utan älska. Guds väsen är ju kärlek. När vi kommer till Honom i tro, händer två saker med oss: Vi får själva leva av hans kärlek, och vi drivs till att älska våra medmänniskor.

Detta ställe berör inte direkt kärleken i romantisk och sexuell mening.

För att få närmare besked om denna får vi gå till andra ställen – som Du också har gjort.

Du har läst på första bladet i Bibeln om hur Gud skapade människorna till man och kvinna, välsignade dem och sade: Var fruktsamma och föröka er (1 Mos. 1:27f).

Och Du har sett att Jesus lyfter fram just detta ställe. ”Har ni inte läst, att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna? Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett”. Ordagrant står det ”ett kött”, med syftning på den kroppsliga föreningen.

Här ser vi att Gud har skapat kärleken och gett oss sexualiteten. Och både Gamla och Nya testamentet visar oss att Han har byggt en trygg plats för kärleken och samlivet - i äktenskapet mellan man och kvinna.

All mänsklig kärlek som är äkta kommer från Gud som är kärlekens källa. Men kärlek och sexualitet är inte riktigt det samma. Det är inte sagt att all kärlek kan eller bör levas ut sexuellt. Det ser vi i Bibeln. Ett enda exempel: David greps av stark åtrå till den vackra Batseba, Urias hustru och tog henne till sig. Men det David då gjorde misshagade Herren (2 Sam.11, särskilt v 27).

Också två människor av samma kön kan känna starkt för varandra. Och så långt är det gott och väl. Men därmed är – enligt Bibeln - inte sagt att denna kärlek bör eller kan levas ut sexuellt – Du har själv sett att Bibeln talar mot detta.

Sådana ställen i Bibeln kan kännas kärva och stötande. Men om vi tar emot hela Bibeln som Guds ord – såsom Du vill göra – får vi ta också sådana ord till oss. Och när vi möter människor som på det här området har en annan uppfattning eller inställning, skall vi – som Johannes lär oss – möta dem med kärlek. För Gud är kärleken och älskar oss alla lika mycket.

Med vänliga hälsningar