Bröllop på Jesu tid

Bröllop på Jesu tid                                                                                       /Svar till Matilda/

I dessa bröllopstider vill du veta något om hur ett bröllop gick till på Jesu tid. Om det vet man en hel del, utifrån Bibeln och andra källor.En viktig roll spelade ”brudgummens vän” (som Johannes Döparen talar om i Joh 3:29). Det var han som arrangerade bröllopet. Ja, han arrangerade faktiskt hela äktenskapet, för det var han som anhöll om brudens hand å brudgummens vägnar. Han förmedlade också budskap mellan brud och brudgum före bröllopet, för det var förbjudet för dem att träffas då. Vännen skulle upprätta äktenskapskontraktet och förhandla om hur stor brudgåva som skulle ges.Före bröllopet skulle bruden ta ett bad (det gjorde man inte så ofta på den tiden). Hon hade en vit dräkt, ofta med guldbroderier, och på huvudet hade hon en brudkrona. Hon hade också en tät slöja (vilket hjälpte till att lura på Jakob fel brud, 1 Mos 29:23-25). Brudgummen hade en högtidsbindel på huvudet.

Bröllopet börjar med att man sjunger bröllopssånger, kvinnor i brudens hem och män i brudgummens. Sent på kvällen ger sig brudgummen med följe iväg med bloss till brudens hus, och brudtärnorna går ut för att möta dem. Själva vigseln sker på gårdsplanen. Brudparet står där under en baldakin, man ber böner och äktenskapskontraktet läses upp. Efter välsignelsen dricker brudparet vin ur samma bägare, vilken sedan slås sönder. Därefter ropar alla gästerna: ”Som pilar i krigarens hand är söner födda då man är ung” (Psalt 127:4).

Så hålls bröllopsmåltiden i brudgummens hem. På kvällen förs bruden av sina föräldrar till sängkammaren, och så kommer brudgummen dit med sina vänner, som till sist lämnar honom ensam med bruden. Morgonen efter fortsätter festen, som kan vara i ett par veckors tid.

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman