Hur kan Gud motsäga sitt eget femte budord?

Enligt den lag som Gud gav åt Moses, så säger det femte budordet att man inte ska mörda. Men tittar jag sedan i resterande kapitel av Andra Moseboken; för att då inte tala om den Tredje Moseboken, så upptäcker jag flertalet ställen där Gud uppmanar just till mord (exempel: 2 Mos. 21:12, 3 Mos. 20:9). Hur kan Gud som både påstås vara god och sann helt plötsligt komma med dessa motsägelser? Eller har alla dessa 'de ska straffas med döden' en profetisk betydelse - något som ska ske i samband med Kristi återkomst?

Det stämmer att dödsstraffet var en del av gamla testamentets straffsystem. Noga räknat är det sexton olika brott som stipulerade dödsstraff. I praktiken så kunde det straffet omvandlas till böter i samtliga fall utom i mord. (2 Mos 21:30, 4 Mos 35:31).

Men dödsstraff och mord är inte samma sak, lika lite som fängelse och kidnappning, eller stöld och böter. Skillnaden är att i det ena fallet så är det en enskild som bryter mot lagen, i andra fallet så är det staten som upprätthåller lagen genom att straffa dem som bryter mot den.

Bara för att man tillämpade dödsstraff på gamla testamentets tid så betyder det inte att vi idag måste införa det. Men principiellt så kan man inte anföra argument mot dödsstraff med att det är fel att döda. Dödsstraffet finns ju där för att just visa på allvaret med att ta en annan människas liv.