Varför kommer ingen väckelse?

Du har hört och läst om stora väckelser på många håll i världen. Det är till och med så att den kristna tron idag utbreds snabbare än någonsin förr.

Nu undrar du varför det inte märks några tecken på väckelse i Norden. Har Herren glömt bort oss?

Det beror alldeles på vad man menar med ”väckelse”. Vi är kanske vana vid att tänka på stora skaror som kommer till tro på en gång. Och visst har vi haft sådana tider i vår historia när kyrkor och bönhus fylldes av folk som sökte frälsning.

Nu är kanske inte skarorna så stora. Men fortfarande kommer den ena efter den andra till tro, och när en människa börjar tro på Jesus är det alltid ett under.

Vår uppgift är inte att räkna statistik på hur många som tar emot frälsningen. Vår uppgift som kristna är dels att vittna om vår tro i ord eller liv, dels att be för dem som ännu inte har förstått vem Jesus är. När Gud hör vår bön och låter en människa finna Vägen, då blir det väckelse i den människans liv.

Gud arbetar alltid individuellt med varje människa. Kanske ska vi inte börja med att be om en stor väckelse. Vi kan i stället be intensivt för någon vän eller granne. När den människan blir väckt så börjar hon be för sin vän som ber för sin vän – och väckelsen sprider sig som ringar på vattnet.

Med hälsning i Herren