Pilgrimsvandring till Rom, av Tobias Bäckström

På väg till Rom - 2 juni, Rom

Äntligen framme i Rom! Efter 115 mils vandring klev vi in på Petersplatsen och lät oss omfamnas av den.
Det var underbart att vara framme men också en lite antiklimax som det lätt blir.  Vi har nu strosat runt lite och besökt cappucinernars kyrkogård. Den var mycket speciell. I ett antal olika rum hade man arrangerat de avlidna brödernas ben. Tak och väggar var täckta med skallar, lårben, ryggkotor m.m. i olika mönster. Till och med lampkronorna var tillverkade av skelettdelar. Totalt fanns där ben från 4000 bröder som dött genom århundraden.   Jag kan förstå att man ryggar tillbaka inför detta morbida intresse. Ändå länder det inte makabert utan tvärtom andaktsfullt att gå där. I det sista rummet talade de döda till oss genom orden: Vi var det ni är, ni ska bli det vi är. Och så är det ju: oavsett hur rika vi blir eller vilken status vi når, efter det här livet så kommer vi alla bli en hög med ben.