Nattvard utan konfirmation

Nattvard utan konfirmation?                                                                           /Svar till Sandra/

Du undrar om man får ta emot nattvarden utan att vara konfirmerad. Nattvard och konfir­mation är inte längre sammankopplade i Svenska kyrkan. Du är välkommen till natt­varden om du 1) är döpt, 2) tror det som Jesus säger i instiftelseorden att brödet och vinet verkligen är hans kropp och blod. Observera då att det inte handlar om att begripa hur det kan vara så, utan om att tro att det är så. Konfirmationen ger dels undervisning i kristen tro, dels meddelande av Helig Ande (under bön med handpåläggning). Det är aldrig för sent att bli konfirmerad. Många församlingar har särskilda grupper för dem som är lite äldre.

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman