Vad menas med den treenige Guden?

Jag har länge gått runt och grubblat över det här med treenigheten jag har frågat olik präster och religionslärare men jag har aldrig fått en riktig förklaring om hur Gud kan vara 3 men ändå är Gud bara 1.
Missförstå mig inte nu, jag är själv väldigt religiös, men jag förstår inte hur det kommer sig att man tror på 1 Gud men säga att Gud är Fadern Sonen (Jesus) och den heliga anden? Jag hoppas att ni kan ge mig en förklaring som jag kan ta åt mig och sprida vidare till folk som precis som mig inte riktigt får ihop det. Och hoppas att jag lär mig något och förstår Treenigheten.

Du har trott att Fadern, Sonen och Anden är densamme, nämligen den treenige Guden. Sedan har du mött någon som menar att Jesus inte alls är Gud. Och nu är du förvirrad.

Jag förstår dig, för detta är förvirrande. På ett sätt har båda rätt; på ett annat sätt har båda fel. Jag ber att få citera mig själv i ett tidigare svar:

Vi tror på en enda Gud. Det är bara det att Han är så stor att Han inte riktigt ryms i ordet 'en'. Det finns på många ställen i Bibeln antydningar om att Gud är flera personer inom en enda Gud. T.ex. i skapelseberättelsen, där Gud säger: Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss (1.Mos.1:26). Eller i 1.Mos.18 där Abraham får besök i form av tre män, fast ändå en.
Jesus lär oss att dopet ska ske 'i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn'
(Matt.28:19). Med stöd av dessa och många andra bibelställen har den kristna kyrkan utbildat läran om en tre-enig Gud. Ur vår synpunkt kan vi säga att Gud visar sig för oss på olika sätt: ibland som Fadern (som skapar oss och beskyddar oss), ibland som Sonen (som gett sitt liv för oss), ibland som Anden (som fyller oss med liv och kraft).
Men vi har inte tre gudar, utan en Gud i tre personer. Så han är en. Fast tre. Fast en. Fast…

Du har alltså rätt i att både Fadern och Sonen och Anden är Gud. Och din vän har rätt i att Sonen inte är 'Gud själv' dvs Fadern. Samme Gud, men olika personer inom denne Gud.

Blev det klarare nu? Inte? Men tänk om det inte är meningen att det ska vara så klart? Gud är nog helt enkelt för stor för våra begrepp och vår logik - tack och lov!

Med hälsningar i Herren

Reflexioner över frågan & svaret:

Men vad är den helige Ande?

Anden är Gud - liksom Fadern är Gud och Sonen är Gud. Den kristna kyrkan lär att Gud är treenig. Angående detta, se svaret nedan på frågan 'Är Gud verkligen tre personer?'

Anden är alltså en del, eller en uppenbarelseform, av Gud. Man kan säga att om Fadern är Gud över oss och Sonen Gud mitt ibland oss, så är Anden Gud inuti oss.

I förhållande till oss människor är Andens uppgift att hjälpa oss, leda oss och lära oss att tro. Martin Luther säger i Lilla katekesen: Jag tror att jag inte av mitt eget förnuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus eller komma till honom utan den heliga Anden. Utan Andens kraft blir tron tom och torr och kall och död. Genom Andens kraft får tron liv.

Se bara på apostlarna den första Pingstdagen (Apg.2). Förut hade de varit rädda och känt sig ensamma när Jesus hade försvunnit. Men när de hade uppfyllts av Guds Ande vågade de berätta om Guds väldiga gärningar för vem som ville höra på, och Petrus kunde hålla sitt livs första predikan.

Jesus kallar Anden för 'Hjälparen' och 'sanningens Ande' (Joh.14:26). Denna Hjälpare ska lära oss allt och påminna oss om allt som Jesus har sagt oss (Joh.14:26). Läs gärna mera i Joh. kap. 14 och 16, så hittar du Jesu svar på din fråga.
Kontentan är att utan Hjälparen är vi hjälplösa när det gäller att tro och leva som kristna. Och det glada budskapet är att ingen behöver vara utan Hjälparen. Det är bara att be:
Gud, uppfyll mig med din heliga Ande så att jag kan leva för dig! (Skulle du tveka om att han uppfyller en sådan bön, så läs Luk.11:11-13!)

Med hälsningar i Herren

Har det någon betydelse vem i treenigheten man riktar sig till i den dagliga bönen?

Jesus bad själv till Fadern och lärde oss att be till Fadern i Jesu namn. Se t ex Joh 14:16 och 16:23-24. Detta är det enkla, naturliga sättet att be. Jesus har öppnat vägen för våra böner till Guds fadershjärta. Och när vi ber till Fadern i Jesu namn är också Anden med och gör vår bön levande – så hela Treenigheten är faktiskt engagerad så snart en människa ber.

Du har noterat att andra ber direkt till Jesus. Och visst kan man göra det. Det går också att be till Anden. Och ibland kan det hända att jag börjar med att tala till Fadern och sedan utan att märka det går över till att be till Jesus. Det är absolut inget fel det heller. Det är ju ändå samme Gud vi riktar oss till.

Alltså: börja gärna med att be till Fadern i Jesu namn. Sen får du se hur Anden leder din fortsatta bön. Gud är faktiskt inte så noga med tituleringen.