Till
Dig, som nu håller denna bok i din
hand!

Välkommen till en upptäcktsvandring in i dopets kraftfält. Min målsättning är att du skall få lära känna ditt dops Gud ännu mer och att väcka din längtan efter att leva i ditt dop. Ty något hände i dopet. Vi lyftes in i ett kraftfält - i Kristus - för att också vi skall leva i ett nytt liv (Rom 6:4). Det finns många glada upptäckter att göra i dopets vattenstämpel.

Ditt dops Gud är din Far och du är genom dopet hans barn. Du behöver kanske fördjupas både i din Gudsbild och din självbild.

Ditt dops Gud är din Frälsare, Jesus Kristus. Du är döpt in i hans kraftfält. Han vill ta hand om det som hänt i ditt liv. Han kan lyfta av skuldbördan, uppenbara förlåtelsens hemlighet och komma in med helande i dina såriga minnen. Han vill låta dig ana livet och saligheten på andra sidan förlåtelsen.

Ditt dops Gud är den helige Ande. Du är döpt att höra ihop med den Helige Ande, som i varje stund och i alla situationer vill ställa upp som din Hjälpare. Han vill ge liv åt det som är dött eller varit nära att dö och kraft åt det som är svagt.

Efter varje avsnitt, där jag ger en kort presentation av någon hemlighet i dopet, står det "till eftertanke", "lyssna inåt" och "bed". Dröj där en stund. Låt bibelordet sjunka in i hjärtat. Slå upp bibelorden som det hänvisas till. Gör detta gärna tillsammans med några syskon i tron. Fler ögon ser och fler öron hör fler rikedomar. Bibelord är sädeskorn programmerade med många överraskningar av liv och kraft. De kan blomma, dofta och ge frukt.

Gud välsigne Dig rikligen på denna upptäcktsvandring!

Bengt Pleijel

Dopet i Faderns namn

bibelskolan_imgTrosbekännelsen lovsång

Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare

Martin Luthers lovsång

Jag tror,
att Gud har skapat mig och alla varelser,
gett mig kropp och själ,
ögon, öron och alla lemmar,
förnuft och alla sinnen
och att han ännu uppehåller sin skapelse.
Dessutom försörjer han mig
rikligen och dagligen
med kläder och föda, hus och hem
och med allt det jag behöver till livets uppehälle,
samt skyddar och bevarar mig
för skada, farlighet och allt ont;
och allt detta av sin blotta nåd
och faderliga godhet
utan all min förtjänst eller värdighet;
för allt detta bör jag tacka och lova,
lyda och tjäna honom.
Det är visst och sant