Dopets vattenstämpel

I hundralappens vattenstämpel ser du Carl von Linne, "botanikens fader". Du ser inte den bilden förrän du håller upp sedeln i ljuset.

I dopets vattenstämpel ser du en annan fader. Det är vår käre himmelske Fader. Du ser hans bild när du håller upp ditt dop i ljuset. Då ser du hur han sträcker ned sina två händer. Mose upptäckte den bilden och han säger: En tillflykt är han urtidens Gud, och här nere råder hans eviga armar (5 Mos 33:27).

Det betyder att han som är urtidens Gud och som ville den här världen, han som uppfann människan och gjorde något så vackert som blommor och fåglar och något så roligt som hundvalpar och kattungar och något så nervkittlande som spindlar och myggor, han bryr sig om oss. Här nere råder hans eviga armar. Han är en tillflykt (refuge heter det på franska). Han är refugen, där vi kan lugna ner oss och tänka till medan livet runt omkring stressar och jagar och jäktar.

Urtidens Gud är också nutidens Gud. Han fortsätter att sträcka ned sina armar mot oss. Han är engagerad i vår problematik.

När människor under den första kristna tiden undrade över Guds treenighet fick de inte ett svar som plågade deras hjärnor utan som gav direkttröst till deras hjärtan. Man sade: Vår himmelske Fader sträcker ned mot oss sina två händer, Sonen och den helige Ande. Han tar tag i oss, drar oss ur de hjulspår vi fastnat i, lyfter oss upp i sin fadersfamn, så nära sig, att vi kan höra pulsslagen från hans fadershjärta: För dig! För dig!

Första gången han gjorde detta med oss var ju i dopet. Vi är döpta i Faderns och Sonen och den helige Andes namn. "I någons namn" är en affärsteknisk term, som betyder att någon tar över. När jag skriver under mitt namn på din miljonskuld, då tar jag över skulden. Du får det bra och kan andas ut och börja leva...

Något av detta händer när Fadern och Sonen och den helige Ande får ta över i våra liv. Bördorna lyfts av. Vi kan andas ut. Vi hittar kärleksförhållandet.

Låt oss därför hålla upp vårt dop i ljuset, hitta nya hemligheter och stanna i tillbedjan.

bibelskolan_img

Till eftertanke

Det är inte säkert att du lyckas förklara Guds treenighet för din hjärna.
Men berätta för ditt hjärta, din inre människa, vad som menas.

Lyssna inåt

En tillflykt är han urtidens Gud och här nere råder hans eviga armar (5 Mos 33:27)

Bed

Fader, du som är urtidens Gud som satte i gång hela världen
och du som är nutidens Gud som nu sträcker ned dina två händer,
Sonen och den helige Ande mot mig, tack för att du bryr dig om mig
och ger mig en tillflykt mitt i stressen och oron så att jag kan förstå hur älskad jag är.