Vilken Gud tror du (inte) på?

Paulus berättar i Efesierbrevet att han faller på knä för Fadern efter vilken allt vad fader heter i himlen och på jorden har sitt namn (Ef 3:14-15). Den himmelske Fadern är urfadern. Han ger färg åt alla fäder. Vi som är fäder är bara en svag avglans av den verklige Fadern.

Men ofta vänder vi på detta. Vi fäder får ge färg åt Gud. Inte att undra över att Gud för många känns så blek och färglös. Eller skrämmande och farlig.

När vi som barn stod i vägen för någon fick vi ofta frågan: Är din pappa glasmästare? Vi var inte riktigt genomskinliga. På liknande sätt kan fäder (och mödrar) ha ställt sig mellan oss och Gud och skymt honom för oss.

Man hade kanske en pappa som sällan var hemma. Han kanske inte alls fanns. Eller pappa var duktig och klättrade i samman­trädet. Man såg honom ofta på ryggen. Djupt inne i vårt undermedvetna formades en bild av Gud som den från­varande guden, en gud som inte brydde sig om mig eller hann med mig.

När pappa eller mamma inte hade tid att ge kärlek, blev nallen vår tröst. Gud blev som en nalle, en kramgud. Nalleguden gjorde det mysigt för mig.

Pappa var kanske en hygglig karl. Kunde aldrig ryta till eller säga ifrån. Ville alla så väl. Vågade inte ställa upp när det blev svårt. Ofta lite ömtålig och feg. Djupt i det undermedvetna formades bilden av Gud som snällguden. Det är något fint med Gud. Man är ibland tacksam mot honom. Han har gjort många bra saker för mänskligheten. Men man räknar inte med att han skall ställa upp nu, när det blir svårt. Varken pappa eller snällguden eller nalleguden klarar av djävulskapet i tillvaron.

Pappa och mamma var kanske mycket pedantiska, ängsliga, rädda. De ville visa upp ett perfekt barn. Man måste komma hem med bra betyg. Gav sällan beröm. De sa ofta: Akta dig! Du får inte! Och så formades inom en bilden av Gud med ett stort pekfinger. Gud blev pekfingersguden. Eller som en triangel med ett stort öga. Akta dig, Gud ser dig!

För en del blev Gud en diktatorsgud, som formades av en sträng och dominant pappa, som slog mamma eller trampade på mig, eller av en sträng präst som hade svavelos i sina predikningar och sade de kärva och stränga orden i Bibeln utan att rösten vibrerade av kärlek. Tanken på Gud skapade rädslor inom en. Hur kan man älska en sådan Gud?

bibelskolan_img

Till eftertanke

Vilken Gud tror du (inte) på'? Hurudan är din bild av Gud?
Hur har den formats inom dig?

Lyssna inåt

Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig
om ni frågar efter mig av hela ert hjärta.
Ty jag vill låta mig finnas av er, säger Herren,
och jag skall åter upprätta er ...
(Jer 29: 13-14).

Bed

Fader,
hjälp mig att allt mer få lära känna dig,
hjälp mig att allt mer kunna tro på dig,
hjälp mig att allt mer kunna älska dig,
hjälp mig att allt bättre kunna göra din
vilja, idag och alla dar.