Jag är Herren, din Gud

Gud själv vill att vi ska veta vem han är. Gång på gång uppmanas vi i Bibeln att söka han ansikte (Psalt 27:8). Det måste betyda att söka honom själv. Få personlig kontakt med honom, som är Herren, din Gud (2 Mos 20:1).

En gång gav Gud oss en bild av sig. Människan skapades till Guds avbild. En spegelbild som skulle återspegla Guds kärlek, Guds vishet, Guds renhet. Men du vet hur det gick. Spegeln ramlade i golvet och gick sönder.

Då försökte människan tänka sig Gud. Men också det gick snett. (Läs om guldkalven i 2 Mos 32:1-6). När man gör sig en bild av Gud, vill man ha en gud som man kan förfoga över. Jag bestämmer hurudan Gud skall vara.

En sådan gudsbild ger en falsk trygghet. Job säger: Trygghet får sådana som trotsar Gud, de som har sin gud i sin hand (Job 12:6). Kan du se detta framför dig? Jag har en liten gud, en som jag har i min hand, en lycko-jesus, en Jesus som skall fixa allt och som jag tar fram när jag får det svårt. Och blir arg på när han inte gör som jag ber.

Motsatsen är att jag är i Guds hand. Ingen kan rycka dem ur min faders hand (läs Joh 10:27-30).

Gud vill fortsätta att ge oss en bild av sig. Både Sonen och Anden hjälper oss med gudsbilden. Först kommer Jesus och lär oss vem Gud är. Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud och står Faderns hjärta närmast, han har gjort honom känd (Joh 1:18, Giertz).

Jesus gör Gud synlig för oss. Hela Jesu liv är en lång bilderbok om att Gud är kärleken. Jesus vet vad som finns i Guds hjärta.

Han längtar efter att få tala om för dig att du är älskad och dyrbar i hans ögon.

För att denna kärlek inte bara skall vara en teori som fastnar på ditt hjärnkontor, har han sänt sin Ande. Gud har sänt sin Sons Ande in i vårt hjärta och den ropar: "Abba! fader!" (Gal 4:6).

Abba är barnets förtroliga tilltal till sin far. Anden vill hjälpa dig att hitta kärleksförhållandet till din himmelske far. Men varför ropar Anden? Varför sjunger han inte lite stillsamt och fint och gregorianskt? Han kan sjunga så också. Men när han ropar, gör han det för att överrösta alla andra röster som vill säga till dig att du inte kan vara ett Guds barn, du som är sådan. Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn (Rom 8:16). När Anden vittnar gör han det genom att peka på Jesus. För Jesu skull är du ett Guds barn.

bibelskolan_img

Till eftertanke

Är du en stor människa med en liten gud i din hand?
Eller är du en liten människa i en stor Guds hand?

Lyssna inåt

Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud
och står Faderns hjärta närmast, han har gjort honom känd
(Joh 1:18, Giertz).

Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn (Rom 8:16).

Bed

Fader, Abba Fader! Tack för att jag för
Jesu skull får vara ditt barn, min far.