Smörjelse, sigill och borgen

En som upptäckt dopets vattenstämpel var Paulus. Han berättar att han förstått hur engagerad Fadern är i sina barn. Vi har fått både smörjelse, sigill och borgen, säger han. Han gör allt för att göra oss fasta i tron. Så här uttrycker han det:

Det är Gud som befäster både er och mig
i tron på Kristus och han har smort oss;
han har satt sitt sigill på oss och
gett oss Anden som en borgen i våra hjärtan
(2 Kor. 1:21-22).

smörjelse
I dopet är vi smorda att höra ihop med den Smorde - Kristus. Kungar och präster smordes med olja på Gamla Testamentets tid. De blev utrustade med helig Ande.

I Nya Testamentet är Jesus den Smorde, han är smord med helig Ande och kraft. Himmelska krafter var i rörelse där Jesus gick fram. Han levde så rikt (Apg 10:38). Du och jag är genom dopet kallade att leva lika rikt!

Petrus, som skriver sitt första brev som ett dopbrev, nästan sitter och småhoppar av glädje då han ser hur hans persondator knackar ner tankar om att vi genom dopet är kungar och präster (1 Petr 2:9).

Jag vet inte om du som läser detta är republikan eller rojalist eller om du är lite småsur över alla präster som flummar omkring. Men faktum är att du själv tillsammans med alla döpta är både kung och präst!

Ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk (1 Petr 2:9).

sigill
Du skall inte tro att du är något. Du skall veta det! Det är viktigt att du vet vem du är. Det börjar du förstå när du lyssnar till vad Fadern säger att han har gjort för dig. Han har smort dig till att höra ihop med den Smorde, med Kristus. Han har satt sitt sigill, sitt insegel på dig - dopets vattenstämpel. Och han har gett dig Anden som en

borgen
Du har fått Anden som en borgen, en underpant, en försmak på detta rika liv. Gud har lämnat Anden som en pant som man löser in. När han sedan löser in den (Gud måste ju ta tillbaka sin egen Ande), tar han med den som tagit emot Anden in i det eviga livet. Panten är verkligen en garanti.

Dopets hemligheter kan vara värda att undersöka. Du behöver komma ut i ljuset.

bibelskolan_img

Till eftertanke

Smörjelse, sigill och borgen.
Låt dessa tre nycklar hjälpa dig att hitta fler hemligheter i dopets vattenstämpel.

Lyssna inåt

Det är Gud som befäster både er och mig i tron på Kristus och han har smort oss;
han har satt sitt sigill på oss och gett oss Anden som en borgen i våra hjärtan
(2 Kor. 1:21-22).

Bed

Fader, tack för dopet. Du har menat att jag skulle få leva rikt.
Jag får höra ihop med din Son och med den helige Ande.
Jag får himmelska resurser redan nu för att kunna leva ut ditt liv på jorden.