Faderns gåvor

Fadern ser att många av hans barn inte mår bra. Han har nöd för dem. Han längtar efter att få dra in dem i sin kärlek. Ordet barmhärtighet betyder egentligen "att ha hjärta för de arma".

En gång visade han sin barmhärtighet genom att ge oss den allra största gåvan: Sin son Jesus Kristus. Den som tror på honom behöver inte gå under (Joh 3:16). Han kan hitta Livets mening redan nu.

Fadern vill fortsätta att sända Jesus ut i världen. Det märkliga är att han då kallar oss till denna uppgift. Därför utrustar han oss med gåvor så att vi kan fungera som hans redskap i världen. Han talar i sitt ord om att vi tillsammans är Kristi kropp. Genom oss tillsammans vill han låta sin kärlek bli synlig. Men han tvingar oss inte till det. Han vill att vi ska frambära oss själva, våra kroppar, i hans tjänst. Du kan i Rom 12:1-8 läsa om spännande saker som då händer.

I våra kroppar har Fadern redan i skapelsen lagt ned många fina egenskaper och gåvor. När vi överlåter någon del av vår kropp förlöser Fadern dessa egenskaper i oss. Han lägger ned Jesu sinne i dessa egenskaper (Fil 2:5). Genom dessa egenskaper får vi med våra liv förhärliga Fadern. Vi blir till välsignelse och glädje för andra. Du får som Fadern "hjärta för de arma".

Du överlåter till Fadern

*     dina öron. Fadern kan då lägga ned i din inre mot­tagarapparat en profetisk gåva. Du får gåvan att som Jesus höra vad Fadern säger (Joh 14:24).

*     din rygg. Då kan du få tjänandets gåva att göra som Jesus som böjde sig ned i tjänande (Joh 13:4ff).

*     din hjärna. Då kan Fadern ge dig undervisningens gåva. Du får hjälp att som Jesus hitta ord och bilder som hjälper människor att förstå och ta emot Faderns kärlek.

*     din mun. Då kan Fadern uttrusta dig med gåvan att trösta och förmana. Du får som Jesus säga ord som upprättar och vägleder (2 Kor 1:3-4).

*     dina händer. Du tappar ditt eget och får den gåva som Jesus hade - gåvan att dela med sig.

*     dina ögon. Det är särskilt viktigt att du som är ledare gör det. Du får gåvan att vara nitisk som ledare. Du får lära dig av Jesus att se vad som behövs och vara närvarande hos dem du har ansvar för.

*     ditt hjärta. Du får Jesu sinne, Jesu innerliga medkänsla, Jesu hjärta för "de arma". Du får barmhärtighetens gåva.

När du överlåter ditt liv åt Fadern, ger han dig åt Kristi kropp. Du får tillsammans med de andra dessa gåvor. Den gåva som du särskilt får att förvalta, fungerar rätt när du lever i Kristi kropp.

bibelskolan_img

Till eftertanke

Studera dessa gåvor tillsammans med andra i din församling.
Uppmuntra de andra att se vilken gåva som de särskilt får.
Och låt de andra uppmuntra dig. Dessa gåvor får ni tillsammans!

Lyssna inåt

Därför ber jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet att frambära er själva
(Giertz och NT17: era kroppar) som ett levande och heligt offer som behagar Gud.
Det skall vara er andliga gudstjänst
(Rom 12:1).

Bed

Fader, använd idag mina öron att höra med, min hjärna att tänka med,
min mun att tala med, mina händer att arbeta med,
mina ögon att se med, mitt hjärta att bo i.