Gud i nattens timmar

När karusellen stannat och karusellskötaren - en äldre herre med vitt skägg - försvunnit och den sista julklappen plockats fram ur paketet, det med två par strumpor åt lille, lille bror, och Lady och Lufsen ätit upp sin föredömligt enkla julmåltid, och allt som skulle hända hänt enligt familjetraditionens sed, då blir det plötsligt tyst, ja, så overkligt tyst och stilla.

Du sitter där för dig själv. Kanske lycklig över att ha fått fira ännu en jul. Kanske trött, slutkörd, besviken och nära till tårar.

En gammal sång letar sig fram ur ditt inre, sången som du hört till leda i varuhusens högtalare, men nu i tystnaden kommer den tillbaka, och det brinner en eld i orden: "Där Gud i nattens timmar nu vilar uppå strå".

Är det så? Gud i nattens timmar. Gud i vårt mörker. Gud i vår nöd, i vår ensamhet, och i vår sorg. Det låter så overkligt.

Men är det kanske detta som är VERKLIGHETEN? Och som man inte ser, erfar, förstår så länge karusellen är i gång.

Du får en helt annan bild av Gud än den som satt sig i hjärnans minnesalbum.

Inte den Gud som är frånvarande, därför att han gömt sig långt bortom rymder vida.
Inte tomteguden, som kräver att du skall vara snäll och därför gör dig så självupptagen och ängslig.
Inte diktatorn, som kräver din underkastelse och skrämmer dig till lydnad.

Du möter Gud i ett barn. Gud utlämnar sig till oss. Han kommer inte ovanifrån utan nedifrån. Han som är stor blir liten, därför att han längtar så mycket efter oss. Längtar efter dig.

När du är stilla vid Betlehems krubba kan du ana hur barnet i krubban sträcker sig mot barnet inom dig, det som hungrar efter kärlek, liv, tröst och glädje på riktigt.

Där vid krubban är allt så stilla. En frid som inte är av denna värld når dig. Ett kärlekens ljus i nattens timmar.

bibelskolan_img

Till eftertanke

Försök stanna din karusell, stilla ned dig. Ett ljus tänds i ditt mörker ...

Lyssna inåt

I begynnelsen fanns Ordet och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.
Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet,
en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning

Av hans fullhet har vi alla fått del, med nåd och åter nåd (Joh 1:1,14, 16).

Bed

Herre, Jesus Kristus, tack för att du nu kommer till oss,
vi som jagar och stressar och jäktar så mycket.
Hjälp oss att bli stilla, riktigt stilla i din närvaro.
Låt ditt ljus hjälpa oss att hitta rätt.

I varje hjärta armt och mörkt, sänd du en stråle blid,en stråle av Guds kärleks ljus ...