In i Kristus

För tvåtusen år sedan hände något alldeles fantastiskt i mänsklighetens historia. Jesus hade blivit piskad, slagen och torterad. Han hade blivit fastspikad på ett kors, dödad, svept i en linneduk och lagd i en grav, denne Jesus visar sig i full vitalitet och kraft. Han lever!

Det onda fick aldrig makt över Jesus.

Fienden Synden kunde aldrig lägga syndens bojor på Jesus eftersom han var lydig intill döden på korset. Det sitter ju ett litet snöre i varje synd. Synden binder. Men Jesus blev inte bunden därför att han aldrig syndade.

Fienden Döden kunde inte hålla fast Jesus. Det fanns inga rep och bojor och snören som kunde binda honom. Var och en som syndar är slav under synden (Joh 8:34). Men synderna band aldrig Jesus eftersom han inte syndade. Döden kunde inte behålla Jesus i sitt våld. Han gick in i dödsriket och ut därifrån.

Fienden Fan (det ordet betyder "fienden") och Ondskans alla makter fick aldrig Jesus i sitt våld. Påskdagen är kristenhetens största glädjedag. Och djävulens svartaste olycksdag. Detta fantastiska hände för två tusen år sedan.

Den 19 april 1927, på Olaus Petri dag, hände det något fantastiskt i mitt liv.

Jag döptes in i Kristus. (När är din dopdag?)
Jag blev en lem i Kristi kropp.
Jag transplanterades in i hans kropp.
Jag fick hans namn - jag blev en kristen.

Var och en som är döpt kan titta på sig själv och säga: Dessa händer, fötter, öron och ögon är en del av Kristi kropp. Jag tillhör honom.

Och det som hände med Kristus för två tusen år sedan, händer med varje lem som blivit intransplanterad i hans kropp. Were you there when they crucified my Lord? sjunger med stor inlevelse de amerikanska slavarna i en sång. Var du där, när de korsfäste min Herre?

Ja, jag var med där. Alla döpta var med där.

Ty Jesus tog inte bara synderna med sig på korset. Han tog också syndarna med sig dit. Vet ni inte det? frågar Paulus. Har ni inte läst brevet till svenskarna kapitel 6, vers 3 och 4? (Ja, jag skickade visst en kopia till romarna också, säger Paulus).

Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus, också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv så som Kristus uppväcktes från de döda genom Fadernshärlighet (Rom 6:3-4).

bibelskolan_img

Till eftertanke

Var du där, när de korsfäste min Herre?
Allt det som hände på Golgota blev mitt i dopet.

Lyssna inåt

Rom 6:3-4. Se ovan
...för att också vi skall leva i ett nytt liv

Bed

Herre, hjälp mig att förstå att jag var med på Golgota
och att Golgota var med i mitt dop
och att segern på Golgota gör att jag nu får leva i ett nytt liv.