Inför Söndagen

Vandringar

Bengts återvändsgränd

Frågor och svar

Min egen bibelläsning

Sångpostillan

Vår systersajt

jesusfordig.nu Bönenätverk
Dopsamtal i Jordan PDF Skriv ut E-post
Skrivet av Göran Simonsson   
2009-01-01
Att Jesus blev döpt har ibland rört till begreppen.
Vad var det för dop Johannes döpte med? Varför steg Jesus ner i Jordans vatten för att bli döpt av Johannes?

Johannes var en bot-predikant. Han skulle säkert hamnat på förstasidan i Kyrkan tidning, om den hade funnits då. En udda figur. Han hade inte gått någon charm-kurs. Han lockade inte med ”Mys-kväll vid Jordan”.

Han predikade profetiskt så att människor blev väckta. Många, många fick klart för sig, att de levde bortvända från Gud och att de levde i olydnad mot honom. De fick syndanöd. Och när det uppstår syndanöd hos människor, då är Herren nära.

Det var också det som var Johannes Döparens stora evangelium: ”Där är Guds Lamm, som tar bort världens synd!” - det som vi sjunger varje gång mässan firas.
Det berättas att människorna bekände sina synder när de stod inför Johannes i Jordan. Det berättas också, att Johannes mycket tydligt gör klart, att det är den som kommer efter honom (men som finns före honom!), Jesus, som är den som kan döpa i helig Ande och eld och som man ska tro på. Johannes är ”bara” hans vän, rösten av en som ropar i öknen, en som döper i vatten.

Och så står då Jesus där. I vattnet. Inför bot-predikanten, som är redo att lyssna till syndabekännselser. För en gångs skull kan man tänka sig att Jesus inte hade något att säga. ”Han blev frestad i allt liksom vi, men utan synd” står det i Hebréerbrevet. ”Han visste inte av någon synd”, skriver Paulus. Vad säger de till varandra, Jesus och Johannes? Johannes säger: ”Det här stämmer inte! Jag behövde döpas av dig istället.” Jesus säger: ”Vi ska uppfylla all rättfärdighet.”
Johannes reagerade rätt - men fel. För den stora hemligehten är att Jesus ska gå i syndares ställe - därför står han också i syndares ställe inför Johannes. Vad skulle han kunna bekänna? Jo, dina synder och mina. ”Han blev till ett med synden”, ”Genom hans sår blir vi helade”, ”Våra synder bar han i sin egen kropp upp på korsets trä”. I Luk kap 12 talar Jesus om att han har ett dop att genomgå och att han våndas innan det är över. Det är inte dopet i Jordan han talar om där utan han menar dopet till döden, våndan i Getsemane och nedstigandet i dödsriket - och uppstigandet därur.

Vad som är hans avsikt visar Jesus genom att stiga ner i Jordan, ner i Johannes syndabekännelsedop. Jesus bekänner sig till oss: Jag kommer för att bära din skuld och dö din död, för att du ska få bli till ett med rättfärdigheten och leva mitt liv.

Så görs allt klart för ditt dop, dopet till Kristus.

Men det spar vi till 1 sönd e Trefaldighet!

 
< Föregående   Nästa >

Inför Söndagen

Vandringar

Bengts återvändsgränd

Frågor och svar

Min egen bibelläsning

Sångpostillan

Vår systersajt

jesusfordig.nu Bönenätverk