Läktarbråk

Vi är döpta in i Kristus.

Meningen med dopet är att vi skulle leva ett rikt liv. Vad beror det då på att så många inte hittat in där? Kanske det beror på att man placerat sig själv någonstans utanför detta kraftfält. Kanske har man hittat en plats

på läktaren.
Där finner vi en del mycket olika människor.Våra kära politiker är ofta där. De hör med bland dem som skaffat sig en åskådarplats på läktaren. De är intresserade av kyrkan. Det ger röster. "Vi har de kristna värderingarna". Men det innersta i kristendomen håller man på avstånd från sig själv.
Stämmer detta?

På läktaren finns ibland en del  t e o l o g e r, pastorer, präster, vår tids skriftlärde. De kan det mesta om dopet. De vet hur man talar, predikar och gör avhandlingar om det kristna livet. Men man lever det inte själv. Man betraktar, kanske skriver betraktelser. Man uttrycker sig mycket lärt och vet hur fel alla andra har. Men orden ekar ibland så ihåliga. Mal tomgång.

På läktaren finns också "k y r k a n s  f a n s".
Kyrkans "fans" fanns inte, som sig borde, nere i kraftfältet. De har skaffat sig läktarplats och därifrån bedömer man Jesus och kyrkan. En del beundrar Jesus. "Världen vore allt mycket fattigare utan honom. Han levde så rikt". Man håller på Jesus och man håller på kyrkan. Men man håller ändå Jesus på avstånd. En del av kyrkans fans är h u l  i g an e r. Ropar hu åt allt som sker i kyrkan. Bråkar när det blir förändringar.

Från läktaren tittar man ned på "de kristna", som ränner i kyrkan nästan jämt. Sån vill man då inte va'. Usch för att bli elitkristen!

Man jämför dem med Jesus. Och då ser man hur svaga de är och hur mycket fel de har. Vilka hycklare!

Om någon av dem som sitter på läktaren och tittar ner, bara för ett ögonblick skulle vilja titta upp, då skulle de få se en springa bland molnen öppna sig mot himlavalvet och höra en röst som talar just till dem:

Varför står ni här hela dagen utan att arbeta?
Gå bort till vingården, ni också
(Matt 20:6-7).

Ännu en gång skall jag upprätta dig, så att du blir upprättad ... Ännu en gång skall du få utrusta dig med puka och dra ut i dans bland dem som gör sig glada. Ännu en gång skall du få planteravingårdar (Jer 31:4-5).

bibelskolan_img

Till eftertanke

Sackaios klättrade upp i ett träd för att se Jesus (Luk 19:1-10).
Han är represen­tanten för många duktiga människor som är med i kyrkans gränsland.
De sit­ter på läktaren eller klättrar i samman­trädet.
Stämmer det med mig?
Av­ståndskristen?
Uppifrånochnedskådare?

Lyssna inåt

När Jesus kom dit, såg han upp mot honom och sade:
"Skynda dig ner, Sackaios, idag skall jag gästa ditt hem
(Luk 19:5).

Bed

Herre, hindra mig från att gömma mig för dig
eller vara en som bara tittar på.
Dra mig ner i ditt kraftfält.