Suckianerna

Vi är döpta in i Kristus.
Meningen med dopet är att vi skulle leva ett rikt liv. Vad beror det då på att alla inte hittat in där? Kanske för att man placerat sig själv någonstans utanför detta kraftfält. Kanske har man hittat en plats

på fel sida om korset.
Där sitter jag och suckar över min uselhet. Jag bekänner mina synder, jag lägger ned dem vid korset, men jag tar dem sedan med mig när jag går hem igen. Jag kånkar och bär på dem. Jag försöker att ta mig i kragen. Det här ska gå. Kan själv!

Där utanför, på fel sida om korset, träffar jag tomten. Han lurar mig att tro att jag måste vara en elitkristen för att få vara med i "innegänget". Du måste först bli stor och duktig och from, påstår han. Ett snällt barn.

På fel sida om korset finns fördömelsen och de fällande domarna (Rom 8:1). Jag känner mig fördömd. Jag dömer ut mig själv. Duger inte. Passar inte. Är värdelös. Förkastar mig själv. Det värsta är att det som jag säger om mig själv, det säger jag om andra. Jag anklagar. Jag betygsätter. Dömer ut. För­dömelsen blir en makt som styr mig.

Där utanför letar jag efter en syndabock. Det är mammas fel, det är samhällets fel, det är kyrkans fel. Det är invandrarnas fel. Det är de andras fel. Inte mitt fel.

Det jag inte ser är att syndabocken, som kan ta bort all min skuld (Joh 1:29), finns där alldeles bakom mig - Jesus! Men han vill inte att vi skall umgås med honom bakifrån.

Han säger: Kom till mig. När jag kommer till honom så ser jag hur han redan tagit all min nöd in i sig. Han sträcker ned sina sårmärkta händer och lyfter av mig allt det jag ger till honom. Hela sopsäcken. Och jag förstår hur han tar all fördömelse, all modlöshet och alla anklagelser ifrån mig.

Han som är Ljuset, som brann ned för vår skull, är den som kan tända mitt dops ljus. Jag blir brinnande i anden (Rom 12:11). "Nu mitt hjärta brinner av din kärleks glöd".

När jag varit vid korset lär jag mig se på ett nytt sätt på de människor jag förut anklagade. Jag ser dem med Jesu möjlig­heter. Därför bedömer jag inte längre någon på människors vis, skriver Paulus, när han varit vid korset (Läs 2 Kor 5:15-16). Han ser i varje människa ett möjligt helgon. Ty han ser dem genom korset. Han ser vad som kan hända när Jesus får ta hand om dem.

bibelskolan_img

Till eftertanke

Luther säger: "Där syndernas förlåtelse är, där är ock liv och salighet".
Har du hittat livet och saligheten på andra sidan syndabekännelsen?
Eller har du fastnat någonstans på vägen?
Tomten säger: "är du snäll skall du få".
Jesus säger: "Kom till mig du som inte orkat vara snäll".
Vem lyssnar du till?

Lyssna inåt

Kan du höra Jesu röst: Kom till mig, ni alla som är tyngda av bördor;
jag skall skänka er vila
(Matt 11:28).

Bed

Herre Jesus, hjälp mig att höra din röst idag.
Lär mig att ta emot din livsför­vandlande kärlek om och om igen.