Har ditt hjärta djupa sår?

Sv Ps 48:3

Vi har ofta svårt att begripa oss på oss själva. Det händer saker i våra liv, där vi som Paulus tar oss för pannan och säger: Jag förstår inte mitt sätt att handla (Rom 7:15). Vad är det för dunkla krafter som styr mig? Djupt inne i oss kan det finnas sår från barndom och uppväxt, som får oss att reagera snett långt in i vuxen ålder. Man kan ha upplevt att människor inte brydde sig om en. Man kände sig oälskad och bortglömd, ja kanske rent av förkastad. Man kan ha minnen av hårda ord och gräl mellan föräldrarna. Eller fått höra elaka ord från kamrater och syskon. Man kan se ärr efter sådana sår. Men de är kanske inte riktigt läkta. De finns där. Och rätt som det är gör de sig påminda. Man upplever situationer där man blir besviken på människor och misstänksam mot dem. Jag begriper mig inte på mig själv. Och människor omkring mig begriper sig inte heller på mig. De säger: "Varför reagerar han så häftigt?" Det var kanske ett gammalt sår som gick upp. De besvikelser som man upplever nu kan ha ett samband långt tillbaka i livet. Det otäcka är att de gamla såren av besvikelser, bitterhet, bortstötthet och för­kastelse ofta styr mig. Den förtryckte blir förtryckare.

Malaki talar om att rättfärdighetens sol skall gå upp med läke­dom under sina vingar (Malaki 4:2). Rättfärdighetens sol är ju Jesus. Vi sjunger om honom i psalmen 199 vers 4:

0 Jesus du oss frälsar, du är de svagas sköld.
Dig glädjesol vi hälsar. Värm upp vårt sinnes köld.
Giv kärlek åt det hjärta som ingen kärlek får.
Vänd bort all sorg och smärta, du vän som allt förmår.

Det är Jesus vi behöver för våra inre sår. Genom hans sår blir vi helade, säger Jesaja (53:5). Han kan låta sina solstrålar lysa in i allt som har hänt i våra liv och värma upp det frusna inom oss och tala in sin kärlek hos den som känner sig förkastad och oälskad. Han kan ge kärlek åt det hjärta som ingen kärlek fått och komma in med läkedom i allt det som gör ont inom oss.

Malaki talar både om solen och skuggan. Rättfärdighetens sol skall gå upp med läkedom under sina vingar (jfr Psalt 91:1,4). Det finns ett mörker vi är rädda för som kommer från ondskans alla mörka makter. Men det finns också ett mörker som är ljuvligt. Mörkret under Guds vingars skugga. Att få vara där i hans närvaro, där Jesus breder sina vida vingar över oss. Han drar oss in i sin kärlek och tar oss till sitt mörkerrum för att framkalla en yn självbild. Han vill retuschera bort det som blivit smutsigt, fult och styggt i våra liv och låta våra sår komma in i en läkande process där vi förvandlas till äkta, sunda och friska människor.

Det finns mycket läkedom i dopets kraftfält!

bibelskolan_img

Till eftertanke

Tänk igenom vad som hänt i ditt liv. Men gör det inte ensam.
Gör det tillsammans med Jesus. Han är ljuset som kan driva
undan mörkret i dina minnen och ge dig läkedom och tröst
(Läs Sv Ps 48).

Lyssna inåt

Genom hans sår har ni blivit botade.
Ni var som vilsegångna får, men nu
har ni vänt tillbaka till era själars herde och vårdare

(1 Petr 2:24-25).

Bed

Jesus, jag inbjuder dig att komma in i mina gårdagar.
Hjälp mig att få se på nederlag och svåra minnen
tillsammans med dig och i din försonings läkande ljus.