Frihet och glädje

Den fria viljan, som vi var ämnade att ha, är tydligen tämligen bunden. Och när friheten blir bunden, får glädjen sorgkanter.

Kan du se alla de trådar som låser och binder dig? De sitter fast i dig. Du kan vara bunden vid "ego-delar" och "maktmedia" och "vad ska folk säga". Och när människor drar och rycker i dessa trådar gör det så ont. Du vågar inte vara dig själv. Du undviker vissa människor. Du blir osäker inför chefen, du tar en annan väg då du möter somliga arbetskamrater. Och måste du möta dem bär du dig konstigt åt. Du spelar dina roller, blir tuff, skämtar bort allt och gömmer dig bakom en jargong. Men innerst inne känner du dig liten och rädd och dum. Sedan finns det andra människor som du klamrar dig fast vid. Du är så fäst vid dem. Du blev förälskad men den andre blev det inte. Det gör ont när de går sin väg. Och du känner dig som "den som var bunden och trött och tom".

Men med "den som var bunden och trött och tom" kan det hända något: Han "frihet och glädje får", säger Sv Psalm 39:2. Och psalmen säger att denna frihet och glädje hänger ihop med att vi bryter upp och följer "Jesus från Nasaret som går här fram än som i gången tid".

När Jesus från Nasaret var i Nasaret sade han:
Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna ...(Luk 4:18).

Glädjebud och befrielse. Du hittar detta i dopets kraftfält. Det hör med till detta nya liv som du är kallad att leva (Rom 6:4). Jesus vill tala in glädjebud i dig. Han vill förkunna befrielse.

Det ligger frihet i Jesu ord. Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen och sanningen skall göra er fria ... Om nu Sonen befriar er, blir ni verkligen fria (Joh 8:31-32, 36).

Det ligger glädje i Jesu ord. Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er och er glädje bli fullkomlig (Joh 15:11).

Malaki hjälper oss att hitta både friheten och glädjen. Han talar om vad som händer med oss när rättfärdighetens sol går upp med läkedom under sina vingar. Då skall ni slippa ut och hoppa som kalvar som har varit instängda i stallet (Mal 4:2).

Kan du se dig själv som den hoppande kalven? Pojken/flickan inom dig gör glädjesprång!

bibelskolan_img

Till eftertanke

Jag - en fånge? Tänk efter!!

Lyssna inåt

Frihetens ord:
Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar.
Ni skall lära känna sanningen och sanningen skall göra er fria ...
Om nu Sonen befriar er, blir ni verkligen fria
(Joh 8:31-32, 36).

Glädjens ord:
Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er
och er glädje bli fullkomlig
(Joh 15:11).

Bed

Tag mig då, Herre, upp till ditt barn,
lös mig från alla frestarens garn.
Lär mig att leva, leva för dig,
glad i din kärlek, offrande mig. (Sv Ps 45:3)