Kyndelsmässodagen Årg 1 - Ett avslöjande ljus

1 Joh 1:5-7

Något bland det mest rofyllda som finns, tycker jag är ett levande ljus. Att titta in i en fladdrande låga och bara låta tankarna gå kan ge själen en välbehövlig paus. Men ett ljus kan också avslöja smutsen och dammet som ligger och gror i hörnen. Ett tänt ljus kan vara både vilsamt men också oroande. Det avslöjar sådant som vi helst vill glömma.

När Johannes ska beskriva Gud använder han bilden av ett ljus. Han säger: Gud är ljus och inget mörker finns i honom.' Vad betyder detta? När vi lär känna Gud genom Jesus Kristus så märker vi att ingen synd finns i hans liv. Gud är alltigenom ren. Det finns inget hos honom som behöver döljas, utan allt kan visas fram i dagsljus. Vi människor har mycket som vi vill dölja. Det finns ett stort mörker inom oss. När vi möter Jesus och hans kärlek träffar oss som ett ljus, då avslöjas vårt mörker och det kan göra ont. Det är inte roligt att bli avklädd och stå avslöjad framför ljuset.

Men det är nödvändigt att vi låter Jesus lysa upp vårt liv, om vi vill vara en lärjunge till honom. Johannes säger oss ett varnande ord; Om vi lever på ett sätt som vi vet inte behagar Gud, då vandrar vi i mörkret och har inte gemenskap med honom. Därför är det viktigt att vi tillåter ljuset Jesus Kristus lysa upp våra liv, så att vi kan komma till honom och få förlåtelse. När vi kommer då blir blodet från Jesus det som renar oss från all synd.

Ett ljus kan vara vilsamt och rofyllt men det kan också skapa oro när vi ser allt damm som finns. Att låta Jesus med sitt ord få lysa in i vårt mörker är jobbigt men leder till sann befrielse när vi väl har städat ur. Har du tillåtit dig själv att låta ljuset städa upp i ditt liv?

Evalotta Kjellberg