Fastlagssöndagen Årg 1 - Kärlekens väg

Lärjungarna stod där förvirrade och tysta. De förstod ingenting. För tredje gången så talade Jesus om för dem vad som väntade honom i Jerusalem. Han skulle bli utlämnad, hånad, misshandlad och slutligen dödad. Vi kan nog förstå lärjungarnas bestörtning.

Det Jesus visar här är ju att han med öppna ögon går in i sitt lidande. Han rent av söker det. Hade Jesus velat undvika döden på korset så hade han kunnat göra detta. Men det var alltså inget olycksfall i arbetet, det var inte så att Jesus snubblade på mållinjen, att just när han var på god väg att bygga upp sin kyrka och samla en växande skara lärjungar så råkade han blir gripen och dödad.

Nej detta ingick verkligen i planerna redan från början. I själva verket så var detta hans viktigaste uppdrag: Jesus börjar nu sin väg mot Jerusalem, en väg mot lidande och död. Är det då självdestruktivitet som driver honom? Är han trött på livet, är han full av missmod? Eller är han full av hat? Har han samma drivkraft som självmordsterroristen som ju med öppna ögon går in i sin egen död för att även kunna döda andra?

Nej, det som driver Jesus är kärlek. Fastlagssöndagens tema är Kärlekens väg. Hans död kommer inte leda till mer död utan till liv. Hans lidande är inte nedbrytande utan uppbyggande. Det är varken hat eller självdestruktivitet som driver honom utan kärlek.

Så småningom så kommer lärjungarnas förvirring och förtvivlan att bytas ut mot glädje och hopp. Än förstår de inte detta men Jesus kommer att vandra hela vägen och inte väja ens för det svåraste, för deras skull. För din skull.