Som Skriften säger

När Jesus talar om Anden och om att Anden skall ge strömmar av levande vatten, säger han att det är som Skriften säger (Joh7:38, Giertz).

Precis som Mose och alla profeterna och skrifterna talar om Jesus och hans försoning (Luk 24:27) så talar Mose och alla profeterna och skrifterna - alltså hela Gamla Testamentet - om Anden.

Han finns där och gör precis det som han också gör idag: Han ger liv åt det som är dött och kraft åt det som är svagt. Han är livgivaren, som ger liv åt hela skapelsen Han talar genom profeterna. Han lägger ned ande och liv i ordet. Han utrustar för tjänst. Han låter något hända med människor inifrån.

När vi läser om Guds Ande i Gamla Testamentet så är det för att vi som lever nu skall förstå vad Herren vill med oss och sitt folk idag. Det är nedskrivet för vår skull (Rom 15:4).

Guds Ande är med i skapelsen (Se 1 Mos 1:2, Psalt 104:30, jämför sid 72). Han finns bland Guds folk vid uttåget ur Egypten (Jes 63:7-14). Han undervisar dem under ökenvandringen (Nehemja 9:20). Guds Ande bor ibland dem och om något viktigt och riktigt skall ske bland Guds folk så sker det inte genom någon människas styrka eller kraft utan genom min Ande, säger Herren (Sak 4:6, jämför Haggai 2:5-6).

Guds Ande leder sitt folk. Men han leder dem inte som robotar. De måste säga ja till Guds Andes ledning (Psalt 143:10). Jesaja 30:1 är en varning till dem som gör upp rådslag och sluter förbund utan att min Ande är med. Sammanträden utan bön om Anden! Det berättas i Gamla Testamentet om enskilda människor som får Guds Ande. Konstnären Besalel fick det ( 2 Mos 31:1-5)

Körledaren Jedutun fick det (1 Krön 25:3). Vilket bra namn på en körledare: Ge du ton! När Guds Ande får ta tag i konstnärer och musiker kommer människor genom deras konst och musik att förstå att Gud lever och är stor och underbar. Gud blir ärad!

Mose och de äldste fick Guds Ande ( 4 Mos 11:16-30). Och Josua (4Mos 27:18ff) och David (1 Sam 16:13, jämför Psalt 51:12-13) och Gideon (Dom 6:34) och profeterna (Mika 3:8, 2 Petr 1:21) och prästerna (2 Mos 28:41) fick Guds Ande.

Men det var inte lika vanligt att vanliga människor fick erfarenheter av Guds Ande. Ulla och Lasse och Per och Fritiof kunde i Gamla Testamentet inte berätta om dessa erfarenheter. Men Gud hade något mycket spännande i beredskap åt dem. Och åt oss! Allt som sägs i Gamla Testamentet om Anden är förberelser för ditt dop.

bibelskolan_img

Till eftertanke

Slå upp och läs de bibelställen, som anges här. Nysta upp den helige Andes röda tråd.
Av den kan du sedan sticka en kärlekens röda yllekofta.
Människor omkring dig blir glada över att se dig i den.
Och nyfikna! Hur får man tag i en sån?

Lyssna inåt

Inte genom någon människas styrka eller kraft skall det ske,
utan genom min Ande, säger Herren

(Sak 4:6).

Bed

Tack, helige Ande, för att du vill göra mitt liv så rikt och meningsfyllt.