Hur skall detta ske?

Har du frågat så någon gång? Hur skall detta gå till? Hur skall jag klara av? Hur skall jag orka? Hur skall jag kunna visa någon människa på Jesus?

Frågan finns i Bibeln.
En ung flicka i de lägre tonåren fick en dag besök av en am­bassadör från Himmelriket. Denne talar om för henne att hon skall bli mor till en kung. Och flickan utropar: Hur skall detta ske? Hon frågar precis det som du och jag frågar många gånger. Och det svar hon får, det får du och jag ta till oss i alla instängda och omöjliga situationer:

Helig Ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig (Luk 1:34-35).

Det är tydligen något mycket viktigt som sker över huvudet på oss. Titta uppåt!!

Men vi ser mestadels åt alla andra håll. Vi ser bakåt och gräver i det förflutna. Vi är fixerade vid det som hänt. Går baklänges in i framtiden. Lots hustru gjorde det och hon stelnade (1 Mos 19:26). Vi ser framåt och tar idag ut alla bekymmer som skall hända i morgon. Jag drar allt det svåra till mig. Job säger: Det som ingav mig förskräckelse, det drabbar mig nu och vad jag fruktade för, det kommer över mig (Job 3:25). Vi ser åt sidan och irriterar oss på alla stackars medvandrare som inte står ut med oss. Vi ser neråt och gömmer oss i "fördärvets grop" (Psalt 40:3). Det är där vi snurrar runt omkring oss själva och alla våra problem. Ibland känner vi hur marken gungar under oss. Vi har svårt att hitta grundtryggheten. Vi ser inåt och känner hur självupptagna och ömtåliga vi blivit av alla sår vi fått från människor vi mött. Och i allt detta suckar vi och undrar: Hur skall detta ske? Hur skall jag orka? Stå ut? Skall det någonsin kunna bli något annorlunda med mig?

Vi kan få ett svar på den frågan.
Titta uppåt! Och lyssna uppåt!

Ambassadören från Konungariket Himmelen har ett medde­lande att ge dig: Helig Ande skall komma över dig och den Högstes kraft skall vila över dig.

Den unga flickan som fick det svaret, säger sitt ja till detta. Hon tar emot budskapet. Då händer något inne i henne. Hon blir bärare av en gudomlig närvaro. Hon får bli redskapet som förmedlar ljus och liv, helig Ande och djupglädje till andra (Läsom detta i Lukas 1:26-55).

När du som Maria säger ja till att ta emot Jesus, då kan Jesus i dig förmedla helig Ande och djupglädje till andra människor. Ett rikt liv! Liv och liv i överflöd.

Men hur skall det ske? Helig Ande skall komma över dig och kraft från den Högste skall vila över dig (Luk 1:34-35).

bibelskolan_img

Till eftertanke

Du är ju döpt att höra ihop med den helige Ande.
Utnyttja denna kontakt i livets alla möjliga och omöjliga situa­tioner.

Lyssna inåt

Hur skall det ske? Helig Ande skall komma över dig
och kraft från den Högste skall vila över dig
.