Erfarenheter av Andens liv

När man börjar tala om erfarenheter av Andens liv, bör man vara försiktig. Gud skräddarsyr nämligen erfarenheterna åt var och en. Han har något alldeles speciellt att ge dig. Snegla inte åt höger och vänster och jämför dig inte med andra. Sätt inte upp en mall för andra att "så här måste du uppleva Anden". Det finns rika erfarenheter som ligger och väntar på just dig. Men låt Anden leda dig steg för steg. Om du får vad man kallar en "second blessing", en andra välsignelse, så vet att det finns också en tredje och fjärde och tusende och miljonte välsignelse. Trona aldrig på minnen av upplevelser och erfarenheter. Använd dem så att du växer och kommer vidare. Anden ger dig också påtagliga erfarenheter av sin närvaro i ensamhet, nöd och mör­ker. Det är en erfarenhet innanför och bortom alla känslor.

Ibland tycker du att din inre motor inte fungerar. Den hackar och hostar och du kommer inte vidare. Du kanske behöver få tala med någon som kan ge dig själavård och leda dig till honom som kan rena från all smuts som kommit in i ditt inre maskineri, (1 Joh 1:7) och hela det som gått sönder. Du behöver någon som kan lägga startkablarna på dig så att batteriet inom dig får ny kraft (se Apg 19:6).

Vill du sedan komma vidare och få nya erfarenheter av Andens liv är det viktigt att du låter Anden leda dig in på dessa fem områden:

1. En ny bibellyssningsglädje.
Du upptäcker hur Bibeln börjar tala till dig. Ordet är fyllt av ande och liv. Det var inte genom din fromhet eller duktighet som Anden gavs åt dig............ Svara mig på en enda sak: var det genom att fullgöra lagen som ni fick Anden eller genom att tro på vad ni fick höra? ......  När han nu ger er Anden och låter underverk ske bland er, är det för att ni fullgör lagen eller för att ni tror på vad ni fått höra? (Gal 3:2,5).

2. En ny lydnad.
Anden hjälper dig att lyda Jesus. Jesus är din Herre. Alla andra makter och krafter som suttit på tronen i ditt liv avsätter du och slänger ut från ditt liv. Ingen kan säga "Jesus är herre" om han inte är fylld av den helige Ande (1 Kor 12:3). Gud har gett den helige Ande åt dem som lyder honom (Apg 5:32).

3. En ny ömhet.
Du börjar se människor omkring dig tillsammans med Jesus. Du får Jesu sinne, Jesu kärlek. Det är Andens frukt, porträttet av Jesus, som börjar växa fram (se sid 82).

4. En ny klarsynthet.
Det finns makter som vill lura dig bort från Jesus. Repetera vad som sades om detta på sid 54.

5. En ny lidandesbereddhet
Allt liv lides fram. Vi får dela den nöd Jesus har för världen. Vi kan få nåden - ja, inte bara att tro på Kristus, utan också att lida för hans skull (Fil 1:29, jfr Fil 3:10).

bibelskolan_img

Till eftertanke

Frågan är inte hur långt jag har kommit utan om jag är på väg.

Lyssna inåt

Kyrkan ...byggdes upp och levde i gudsfruktan, och den växte
genom den helige Andes tröst och stöd

(Apg 9:31).