Sångpostillan

Första årgången

En inlevelse i kyrkoårets evangelietexter
med Bengt Pleijel som guide

Vad är en sångpostilla?

Postilla kommer av latinets post illa verba textus = efter dessa textens ord. Vad kommer då? Jo, predikan. Postilla betecknar en predikosamling.

Sångpostilla anger att sånger, psalmer, visor tas med i predikan för att hjälpa oss leva oss in i och sjunga in dagens budskap. Sångerna är inte pausmusik. Sångerna väljs med omsorg. Många gånger sjunger man psalmer och sånger utan att tänka för mycket på innehållet. När de får vara med i predikan upptäcker vi dem på nytt. De får nytt liv. Vilka starka formuleringar! Vilka laddade texter! Denna predikosamling ger exempel på detta.

Sångpostillan tillägnas nu:

- Dig som vill överraska dig själv med något som du aldrig drömt om att du skulle göra: Läsa predikningar.

- Bönegrupper och enskilda som vill förbereda sig för och få hjälp att komma in på söndagens våglängd.

- Obotligt trogna kyrkobesökare som var i kyrkan i söndags och hörde, som de tyckte, en mycket god predikan, men sedan inte kom ihåg ett dugg av vad som sades. Sångpostillan kan fräscha upp!

- Predikare, som mal tomgång på hjärnkontoret efter allt klättrande i 'Sammanträdet'. Sångpostillan kan tutta eld på  hjärtat (se Lukas 24:32).

Första gången vi läser en bibeltext ligger den där tyst och stum. Den säger oss inte så mycket. Bokstäverna står snyggt uppradade efter varandra. De varken dödar eller ”livar”.

Men det händer något med dessa bokstäver när predikanten med hjälp av psalmförfattare och bönen och den helige Ande sätter dem i rörelse. Det spritter till i bokstäverna. De reser sig. De drar in oss i texten. Ja, vi dras in I DEN STORA BERÄTTELSEN om Guds kärleks rörelse mot världen.

Vi upptäcker att vi finns med i det som berättas. Där finns våra misslyckande, sorger, besvikelser, vårt fiffel och vårt högmod och det som Bibeln envisas med att kalla synder. Och vänder mot jorden jag blickarna ner: se där är de alla bedrivna (Ps 547:2).  När vi möter fariseer och annat stöddigt folk, när vi träffar publikaner och annat syndigt folk, så är de viktiga speglar som den helige Ande håller upp för oss.

Men det är något mer som händer. Det är inte bara vi som finns i texterna. Plötsligt ser vi att Jesus kommer emot oss i texterna. Vi ser hur Jesus ser på oss. Och vi ser det som Johannes såg: Han var fylld  av nåd och sanning (Joh 1.14).  Han ser på oss först med ögon fyllda av nåd, barmhärtighet, godhet. Han möter äktenskapsbryterskan i Johannes 8, och den samariska kvinnan i Johannes 4, och rika ynglingar och förlorade och hemmavarande söner och döttrar med en oändlig kärlek. Ja, han möter oss med den kärleken. Han är fylld av nåd.

Men också av sanning. Han älskar oss så mycket att han sätter fingret på den ömma punkten i våra liv. Detta är synd, säger han. Du kan inte leva med sådant dödligt gift i kroppen.

När han tar bort slöjan som hänger över våra hjärtan, den som gör att vi famlar omkring utan att begripa oss på oss själva, då avslöjas vi. Men när Jesus Josefsson avslöjar oss, blir det inte som när Janne Josefsson granskar och avslöjar oss och alla våra knepigheter och fel basuneras ut genom TV i hela Sverige. När Jesus tar bort slöjan ser vi inte i första hand vår synd. Men för den som vänder sig till Herren tas slöjan bort.  Vi avslöjas!  Och då börjar vi se klart. Vad ser vi? Vi ser den som klarar av synden.

Vi ser Herren, det är Anden. Och där Herrens Ande är där är frihet. Och alla vi som utan slöja för ansiktet skådar Herrens härlighet förvandlas till en och samma avbild, vi förhärligas av denna härlighet som kommer från Herren, Anden (2 Kor 3:16-18).

Vi möter den helige Ande, som länge väntat på att få berätta om Jesus. Anden förkunnar friheten i Jesus. Något händer med oss då. Vi förändras. Avbilden, spegelbilden av Gud, som ramlat i golvet och gått sönder, den helas. Vi omformas till att bli Jesus lika. Vi förvandlas till att bli de roliga original som Gud ämnat oss att vara!

Predikningarna kommer ut en vecka före sön- och helgdagens datum. Psalmmelodierna finns i Den Svenska Psalmboken. Noter till visorna finns i den tryckta versionen av Sångpostillan. Av upphovsrättsliga skäl återges inte hela psalmer som är yngre än 70 år.

Du rekommenderas att leta rätt på en skön stol, tänd ett levande ljus och sätt dig ner och läs långsamt och gärna halvhögt, så att orden går in genom ena örat och in genom andra örat  och sedan ned i hjärtat.

Välkommen att vara med bland dem som lever sig in i och sjunger in budskapet genom denna Sångpostilla.