De Himmelrika vill inte gå vidare utan Jesus (Matt 5:32 b)

Varför fäller Jesus ned bommen här?
Matt 19:3-4, Luk 16:18, 1 Kor 7:10-16

vill inte gå vidare utan Jesus (5:32b)

... och den som gifter sig med en frånskild kvinna bryter hennes äktenskap.

Bön: Helige Ande, hindra oss från att vandra vidare utan Jesus.

Men sedan då? Får den som misslyckats i sitt äktenskap gifta om sig?
Jesus
säger:
Den som gifter sig med en frånskild kvinna bryter hennes äktenskap.
Men var då inte hennes äktenskap redan brutet eftersom hon var frånskild? Enligt judisk uppfattning gav skilsmässobrevet henne rätt att gifta om sig. Men enligt Jesus tycks sammanfogningen bestå även efter skilsmässan. De har ju blivit ett kött och denna "kropps-transplantation" är tydligen hållkraftig.

Jesus säger detta ännu skarpare i Mark 10:11-12, och där talar Jesus både till mannen och hustrun. Genom det som Jesus här säger bryter han igenom samtidens manligt orienterade äktenskapssyn. Den som skiljer sig från sin hustru och gifter om sig är en äktenskapsbrytare, och om hon skiljer sig från sin man och gifter om sig, är hon en äktenskapsbryterska. (Andra ställen i NT om detta är Matt 19:3-4, Lukl6:18,1 Kor 7:10-16).

Det är som om Jesus här fäller ned bommen och sätter upp stoppskylten och säger: Detta är inte vägen som du skall gå.
Många som läser detta skriker högt. Det gör så ont i alla de sår de har fått. "Skall nu jag som blev övergiven av min partner också bli övergiven av Jesus? Kommer han aldrig att fälla upp bommen ...?"

Det är viktigt att du respekterar stoppskylten. Ty det är något mycket viktigt som Jesus vill lära dig. Stanna till och låt Jesus som fällt ned bommen ta hand om dig.

Du behöver ett nytt liv från Jesus.
Du behöver bli så stilla att du kan både ta emot förlåtelse och ge förlåtelse. Du behöver läkedom i alla dina sår och bli fri från alla dina låsningar och hjälp att komma ur alla dina hjulspår. Jesus vill hjälpa dig att hitta ditt människovärde igen. Du behöver kanske t.o.m. få en hjärttransplantation. Herren längtar efter att få utföra denna operation:
Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma i ert bröst. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma i ert bröst och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och och håller mina lagar och gör efter dem (Hes 36:26-27).

Jesus vill hjälpa dig att "dö bort" från det som har hänt i ditt liv, så att du inte tar med dig dina misslyckanden och nederlag in i framtiden och styrs av dem. Att hitta hemligheten i vad Paulus hittat: Så skall ni se på er själva: i Kristus Jesus är ni döda för synden men lever för Gud (Rom 6:11). Ni har ju dött, och ni lever ett osynligt liv tillsammans med Kristus hos Gud (Kol 3:3).

Jesus är rädd om dig. Därför fäller han ned bommen och sätter upp stoppskylten.
Men kommer han aldrig att fälla upp bommen igen? Får jag aldrig gifta om mig?
Det är en fråga, som du skall ställa till Jesus. Du behöver få ett personligt förhållande till honom, där du lär dig lyssna till hans röst.

Sök först Guds rike och hans rättfärdighet.
Då kommer det att klarna med allt det andra också (Matt 6:33).

Herre Jesus Kristus, du var med vid bröllopet i Kana, där två blev ett.
Du förnyade Sackaios hem genom din närvaro.
Du upprättade dem som kom till dig med sina misslyckanden.
Jag ber dig: Uppenbara också idag din härlighet och makt i hem och
äktenskap.
Tack för att jag får tala med dig om alla misslyckanden och nederlag
och att jag får be dig om förlåtelse för alla synder.
Särskilt ber jag dig förlåta att...
Rena mig från min synd och fyll mig med din kärlek.
Hjälp oss att förlåta dem som gjort oss illa.
Hjälp dem som är äkta makar och dem som är på väg in i ett äktenskap att kunna leva tillsammans inför dig i din kärlek och din glädje.
Hjälp oss att i allt först söka ditt rike och din rättfärdighet och få din hjälp att se på allt det andra med dina möjligheter. Herre, du som gör oss misslyckade himmelrika, hindra oss från att vandra vidare utan dig.

Tänk på och begrunda:

Varför fäller Jesus ned bommen här?