De Himmelrika vill vara ärliga rakt igenom (Matt 5:33-37)

Vad är det för skillnad mellan att svära då och svära idag? Hur bli ärlig?
Ps 50:14-15, Jes 66:1, Matt 23:16-22, Apg 7:49, 2 Kor 1:17-21

är ärliga rakt igenom (5:33-37)

Ni har också hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte svära falskt och: Du skall hålla vad du har svurit inför Herren. Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls. Inte vid himlen, ty den är Guds tron; inte vid jorden, ty den är pollen under hans fötter; inte vid Jerusalem, ty det är den store konungens stad. Inte heller skall du svära vid ditt huvud, ty du kan inte göra ett enda hårstrå vitt eller svart. Vad ni säger skall vara ja eller nej. Allt därutöver kommer från det onda.

Bön: Helige Ande, lär mig sanning i hjärtegrunden, vishet i mitt innersta (Psalt 51:8).

Jesus citerar här det som blev sagt till fäderna. Det är inte direktcitat från Gamla Testamentet. Men det är en sammanfattning av vad Lagen säger om eden (se 3 Mos 19:12,4 Mos 30:3, 5 Mos 23:21). I eden tar man Gud till vittne på att det man säger är sant. Men risken att missbruka Guds namn låg nära utan att man behövde använda Guds namn alls. Man utvecklade en mängd regler för hur man kunde förstärka sitt tal. Man kunde bedyra det man sade genom att svära vid himlen eller vid något annat på jorden eller vid Jerusalem. På det sättet slingrade man sig ur det som Gud hade sagt. Man gjorde Guds lag ofarlig. Läs om detta i Matt 23:16-22

Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls.
Den som hör ihop med Jesus skall vara ärlig rakt igenom. Man skall kunna lita på honom. Han säger vad han menar och menar vad han säger. Är Jesus min Herre behöver jag inte kalla himmel och jord till vittne eller bedyra vid allt vad jag äger och har att det är sant vad jag säger. Ty jag är inte herre över himmel och jord. Jesus är min Herre. Och jag är i varje stund beroende av honom. (Om en domstol kräver att vi avlägger ed, då gör vi det och följer då Jesus som gjorde så, se Matt 26:63-64 ).

Inte vid himlen, ty den är Guds tron;
Mitt perspektiv vidgas. Jag har en himmel över mig. Gud sitter på tronen. Jag kommer ofta inför tronen. Där sköljer himlens renhet igenom mig. Jag blir himmelrik. Och får hjälp att bli ärlig rakt igenom.

inte vid jorden, ty den är pallen under hans fötter;
Konungen sitter på tronen. Men han har en fotapall. Gud har stigit ned till oss. Han har lämnat spår i sanden. Här knyts himmel och jord samman. Över oss finns Herren, som sitter på tronen. Men hela jorden är full av hans härlighet. Full av skönhet, full av mening, full av uppgifter, full av syskon i Guds familj, full av medvandrare. Här är korset rest, där lögnens makt bryts och vi lär oss vishet i vårt innersta (Psalt. 51:8).

inte vid Jerusalem, ty det är den store konungens stad.
Psaltaren sjunger om Jerusalem, ''den store konungens stad" (Psalt 4 8:3). Den är Guds stad. Den är staden där min store konung, Jesus Kristus, vann seger över ondskans alla makter.

Visst kan vi färga håret. Vi kan bluffa inför människor och låtsas att vi är yngre än vad vi är. Men hur jag än försöker bluffa, så råder jag inte över mitt liv. Också våra kroppar är en gåva från Gud som vi får förvalta och ha ansvar för.

Vad ni säger skall vara ja eller nej.
Det du säger skall vara ärligt och klart, utan alla försäkringar och bedyranden. Man skall kunna lita på vad du säger. Jfr Jak 5:12

Allt därutöver kommer från det onda.
Det kan komma från det onda inom dig. Om hjärtat är fullt av det som är fult, poppar det snart upp. Det är viktigt med inre renhållning för att kunna vara ärlig rakt igenom.
Det kan också komma från den Onde. Han är en lögnare och en lögnens fader (Joh 8:44). Han är särskilt duktig på att lura svenskar. Den svenska oseden att brodera ut sitt tal med djävulen och helvetet och fan och runda ord var okänd för Bibelns människor. Att på detta sätt åkalla djävulen är ju att överlämna sig åt honom.

Men även om någon aldrig använder sådana kraftuttryck behöver han lära sig att avsvära sig djävulen och alla hans gärningar, bekänna Jesus som Herre och be om beskydd:

För alla synder, för lögn och vidskepelse, för allt ont,
för djävulens grymhet och list... bevara oss, milde Herre Gud.

Tänk på och begrunda:

Vad är det för skillnad mellan att
svära då och svära idag?

Hur bli ärlig?