De Himmelrika tjänar Gud (Matt 6:24)

Fundera ett tag över vem eller vad det är i ditt liv som styr dig.
1 Kung 18:21, 1 Tim 6:10, Hebr 13:5

tjänar Gud (6:24)

Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.

Bön: Helige Ande, hjälp mig att hitta förankringen i Jesus, min Herre.

Uttrycken, bilderna är från österlandet. De målar slavens situation. Slaven hade inga fritidsproblem. Han var heldygnsanställd. 25 timmar per dygn. Alltid skulle han stå till sin herres förfogande. För honom var det omöjligt att tjäna två herrar. Han var sin herres egendom.
För oss är det inte omöjligt att ha två eller flera arbetsgivare. Det går att extraknäcka. Trots olikheterna kan vi känna igen oss. Mycket av den oro vi bär på inom oss beror på att det finns så många olika herrar och makter som sliter och rycker i oss. Det är svårt att gå balansgång och samtidigt se åt två håll. Vi ramlar sönder av det. Vi kommer in i tvivel. Och tvi-vel betyder att vi velar åt två håll.

Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.
Mammon är ett arameiskt ord för förmögenhet eller rikedom, säger fotnoten till 6:24. Lägg märke till att denna makt hette i NT 17 Mamon. Nu heter han mammon. Lite mindre personlig och något tjockare.

Pengarna är en makt. Den kan alldeles förvrida huvudet på de käraste syskon vid en arvstvist. Eller få den mest sansade människa att bli alldeles kollrig inför utsikten att vinna 1 miljon på Lotto. Och att det är en makt det är fråga om, ser vi i uttrycket "att tjäna pengar". Man förtjänar inte pengar. Man tjänar pengar.

Denna makt lurar mig att förlägga mitt och andras värde till vad vi äger, vad vi presterar och är duktiga med. Om jag äger mycket, då är jag någonting. Om jag presterar mycket, har jag mitt värde i det. Och så som jag ser på mig själv, ser jag också på andra människor.

När pengarna försvinner eller jag inte orkar mer, ja, då kommer många dumma tankar: Jag duger inte. Jag är värdelös. Ingenting att ha. Och sedan kommer dessa andra makter i mammons släptåg: Jämförelsen , Avunden, Bekymren. I mitten av februari har svenskar ekonomiska bekymmer. Och man frestas att underhandla med ytterligare några makter: Fifflet,Bedrägeriet, Lögnen ...

Men en Jesu lärjunge tjänar bara Gud. Han kan sin katekes:
Du skall inte ha några andra gudar vid sidan av mig.
Vad är det?
Vi skall frukta och älska Gud över allting
och sätta all tro och förtröstan till honom.

I Guds tjänst hittar jag mitt värde. Ja, gudstjänsten, då jag kommer inför Gud och söker hans ansikte och låter mig fyllas av hans kärlek, hjälper mig in i en bekymmerslöshet och frid. Jag får lämna över bekymren. Jag får komma in i en ny andning och in i en anda av sorglöshet, befrielse, vila. "Allt ju vilar i min Faders händer, skulle jag, som barn, väl ängslas då?" (Sv Ps 249:1)

En from jude reciterar varje morgon och varje kväll shema (shema betyder hör). Det är några bibelord från Moseböckerna och bland annat dessa ur 5 Mos 6:5 ff:

Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en.
Och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft.
Dessa ord som jag idag ger dig skall du lägga på ditt hjärta.
Och du skall inskärpa dem hos dina barn
och tala om dem, när du sitter i ditt hus
och när du går på vägen,
när du lägger dig och när du stiger upp.
Och du skall binda dem som ett tecken på din hand,
och de skall vara som ett märke på din panna.
Och du skall skriva dem på dörrposterna i ditt hus och på dina portar.

Kanske en from kristen (du!) kan lära sig något viktigt här av en from jude. Detta shema kan hjälpa dig varje morgon och kväll till att få rätt inriktning på ditt liv. Och vilken underbar bibelstudiemetod!

När Ordet kommer i rörelse i dig, sätter det dig i rörelse att på olika sätt tjäna Gud.

Ja, amen!

Tänk på och begrunda:

Fundera ett tag över vem eller
vad det är i ditt liv som styr dig.