Bibliska bipersoner, av Sven Danell

10 Seba och Salmunna och "Jag är barn till en kung"

Dom 8:18.

Blodig var domaretiden, och blodig är berättelsen om Seba och Salmunna. Vi ser först dessa beduinkungar i all deras härlighet, men de röda tofsarna på deras praktfulla kamelbetsel liknar droppar av blod. Med blod är deras väg tecknad, och det var bara en liten del därav som göts på Tabors berg, när Gideons söner föll i deras våld. Snart var det deras tur att vara tillfångatagna och motse en blodig död. De gör inga försök till undanflykt, och döden möter de med en fattning som senare tiders jomsvikingar.

Men allt detta är en bakgrundsteckning till, vad den gamla kyrkans bibelläsare såg, när de läste denna berättelse. Gideon frågar under förhöret med fångarna, hur de män såg ut som de hade dräpt på Tabor. Och utan tvekan kommer svaret: "De voro lika dig: var och en såg ut såsom en konungason."

Gideon hade aldrig gjort anspråk på att kallas konung. Men i flera avseenden var han en föregångare till konungarnas Konung. Och när den gamla kyrkan läste detta ställe,tänkte hon på Kristus och på dem som hör honom till. Och de bad om den nåden, att Kristus, som var med dem, över dem, hos dem och i dem, måtte genomlysa deras väsen, liv och gärningar.

När mer än tusen år senare Petrus och Johannes stod inför rätta i Jerusalem och trots dödshotet talade med en frimodighet som var förmer än både jomsvikingarnas och Sebas och Salmunnas, förundrade sig alla som satt i rätten över att dessa olärda män kunde uppträda med en sådan — vågar jag säga — konungslig värdighet. Men, heter det, så kände de igen dem och påminde sig att de hade varit med Jesus. Och då förstod de.

Det finns mycket som blir annorlunda hos dem som är med Jesus. Skilda personligheter får var och en sin särprägel ännu starkare framhävd. Samtidigt har de mycket gemensamt. En stor vänlighet mot alla, även mot fiender. Och en stor frimodighet, även inför dödshot.

Gäller detta om dig och mig? Om du och jag en gång skulle få ge våra liv för vår tro och om Jesus på yttersta dagen skulle fråga våra mördare hur deras offer såg ut, skulle mördarna då om oss kunna svara: De voro lika dig: var och en såg ut som en konungason?

Den tysk-judiske skalden Jochen Klepper, som tillsammans med sin judiska hustru valde döden för att inte falla i nazisternas händer, säger någonstans i sina dikter att konungar måste kunna lida mer än andra. Det gäller i högsta grad om Honom över vars kors det stod: Judarnas konung. Kan det sägas om dig eller mig, att vi är honom lika?

Sven Danell: Bibliska bipersoner 10