Bibliska bipersoner, av Sven Danell

18 Asaf och svängiga rytmer

1 Krön 6:33-47 samt 1 Krön 15 och 1 Krön 25

Han var levit och sångare, och när de tre tempelkörerna — vi skulle säga: domkörerna — var uppställda, hade han sin kusin Heman som ledare för mittkören, hans avlägsne släkting Etan stod på Hemans vänstra sida och ledde sin kör, medan Asaf dirigerade sin till höger om Heman. Det är uppenbart att han var hemma på de olika stränginstrumenten, men han kunde också ha hand om slagverket av kopparcymbaler, och när arken fördes in i Jerusalem, gjorde han det i så svängiga rytmer att Hans Maj:t Konungen började dansa i spetsen för processionen, något som många, däribland Hennes Maj:t Drottningen, fann högst opassande. Men Herren själv bekände sig till både sång och dans, ty när festtåget kommit in i templet, uppfylldes detta av Herrens härlighet så att varken Asaf, Kung David eller de övriga kunde stå kvar därinne.

(Själv påminnes jag vid de orden i Bibeln om hur en gång, sommaren 1938, under mycket stillsam bön och sång, samekvinnan Reginas och hennes make Anders' kåta i Håsjöbottnarna uppfylldes av Herrens härlighet så att dessa två och deras gäster söderifrån knappt kunde sitta kvar på fjällbjörkriset.)

Säkert hade Asaf karismatiska gåvor, liksom alla hans fyra söner hade "profetisk gåva att spela på harpor" och gjorde så under själve Kung Davids ledning.

Framför allt minns vi dock Asaf som profetisk skald. Tolv psalmer i Israels psalmbok stammar från hans hand, däribland Ps 50 (Åkalla mig i nöden ...) Ps 73 med det stora trotsiga: Dock! (jämför Sv ps. 297: 1) Ps 74: din är dagen, din är ock natten! Ps 77: den Högstes hand kan allt förvandla (så enligt äldre bibelöversättningen) och Ps 80, som en annan hovmusiker, tillika koralkompositör, ryssen Bortniansky, har tonsatt på ett sätt som gjort den älskad som körsång långt utanför de bibelläsandes kretsar.

Hur mycket oskattbart skulle inte ha gått förlorat föross, om Asaf inte hade funnits! En hjältesjäl som likt Job kämpar med Gud i djupaste förtvivlan men till sist dock inte förtvivlar. En bedjare, fostrad till att lära känna den saliga skammen: Gör deras ansikten fulla med skam, så att de söka dig, Herre! Ps. 83:17. Undra på att David, som en dag skulle få känna den skammen i dess djupaste djup, förordnade just Asaf att ständigt göra tjänst inför Herrens ark "enligt dagens ord för dess dag", så ordagrannare översatt i 1 Krön 16:37 — även om samma ord i hebreiskan kan betyda "ord" och "sak", så kan den översättningen påminna oss om Guds godhet att ge sina barn för varje dag ett ord som passar just den dagen. Så för Han oss "för var särskild tid med särskild nåd", Sv ps. 249:2.

Sven Danell: Bibliska bipersoner 18