Bibliska bipersoner, av Sven Danell

20 Eljakim, nyckelmannen

Jes 22:20-25.

Arrendatorn i Källby prästgård på 1920-talet brukade säga: Kyrkoherden och jag har skafferi ihop. Det betydde, att om något saknades hos någondera, gick man tvärs över lagårdsbacken och lånte hos den andre. Om några nycklar var det inte tal — på den tiden låste man inte några dörrar på landsbygden.

Eljakim rörde sig i högre kretsar och större sammanhang. Men skillnaden är ringa eller ingen, om bara förvaltaren är trogen. Hans företrädare Sebna var det inte, han såg till sitt eget och lade ut stora pengar (ärligt förvärvade?) på ett gravmonument, som för eftervärlden skulle hugfästa vilken märklig man han var. Nåväl, eftervärlden har genom Bibeln blivit påmind om Sebna, men på ett annat sätt än han tänkt sig. Han står där som urtypen för fifflare med ordensband.

Eljakim blev i Sebnas ställe betrodd med Davids hus' nyckel, nyckeln till konungens alla skattkamrar och förrådshus. Ingen kunde ta sig in i ett rum som han hade låst, ingen kunde hindra hans tillträde till något rum. De dyrbaraste skatter var förtrodda i hans förvar. Den som har varit nere i skattkammaren i Kungl. Slottet i Stockholm, Europas mest välbevakade rum, har fått ett intryck av både vad glimrande dyrbarheter och säkra lås vill säga.

I Jesaja 36 och Jesaja 37 kan man läsa om hur även Eljakim blev ställd rådlös i en situation som mänskligt sett var utan hopp. Och om hur det även den gången visade sig vad det vill säga att ha skafferi ihop med Gud och nyckel till Hans förrådshus.

På det stora gudlöshetsmuseet i Kasanjkatedralen i Leningrad visas bl. a. en mängd olika förkristna kors-symboler, givetvis i avsikt att bibringa besökaren, att korsets tecken inte är något märkligt. Där finns också det fornegyptiska korset, vars övre del är utformad som greppet till en nyckel. För den eftertänksamme betraktaren säger detta, att Gud många hundra år före Kristi födelse har låtit människor ana, att korsets tecken är nyckeln till livets och dödens hemligheter.

I Uppenbarelsebokens tredje kapitel möter oss den sanne Eljakim (namnet betyder: Herren upprättar). Den Helige, den Sannfärdige, som har Davids hus' nyckel, är Jesus Kristus, av vilken Jesajas Eljakim är en framåt fallande skuggbild. Vår sanne Eljakim har låtit oss finna en öppen dörr, som ingen kan tillsluta, och i Honom har vi tillgång till Guds förrådshus och skattkammare.

Sven Danell: Bibliska bipersoner 20