Stiftelsen Bibelskolan.com
 
Kvinnorna i Bibeln, av Judy Breneman

 

Bat-Seba - Jag är med barn

Det handlar om sex och missbruket av det. Å ena sidan handlar sex om att utifrån den djupaste av vänskapsrelationer osjälviskt ge av sig själv och tjäna den man älskar vilket leder till en ömsesidig, ljuvlig fysisk glädje. Å andra sidan handlar det om egoism, makt, och utnyttjande, vilket förnedrar och krossar. “Kärlek är ingrediensen som bringar mening och fullödig njutning i den sexuella aktiviteten”1 och får relationen att blomstra. “Som den lilla flickan sade besviket, ‘åh, jag trodde att du tänkte förklara vad kärlek är! Sex känner jag redan till!’”2


Tiderna och sederna må ha varit annorlunda under Bibelns tid än de är idag, men människans natur är densamma. Medan du sakta läser denna märkliga saga, baserad på en historia (i sedvanlig Weise stil, till exempel), låt så vishetens korn du hittar mellan raderna sjunka in...

Det hände en gång för väldigt väldigt länge sedan i landet Israel att där levde en mäktig och högt respekterad kung. Han var omåttligt populär och beundrad av folket. Känd för att vara en man efter Guds eget hjärta, litade folket varmt på honom. Sina 50+ år bar han med heder och hans utseende var väl bibehållet. Detta framstående yttre tillsammans med år av erfarenhet och framgång gjorde honom till en charmig och respektingivande gestalt.

Det var vår, då allting känns nytt och fräscht, då man är både vintertrött och fylld med ny inspiration. Kungar på den tiden brukade vara ute och kriga under våren, men denne kung var hemma. En dag sov han middag sent på eftermiddagen. När han vaknade kände han sig rastlös och gick ut på sin väldiga terass där han kunde se ut över stora delar av Jerusalem. Utan något synbart mål svepte hans ögon över staden, men plötsligt stannade de och dröjde sig kvar när han fick syn på en ovanligt vacker ung kvinna som stod och tvättade sig. Helt uppslukad av hennes skönhet bad han en tjänare att ta reda på vem hon var. Snart fick han veta att hon var Bat-Seba, dotter till en överklasskrigare och rättfärdig man och fru till en av sina trofasta soldater som var ute i kriget. Eftersom det inte var hjärnan utan något helt annat som fick ta över hans beslutsförmåga, valde kungen att skicka några män för att hämta kvinnan till sig.

Om deras möte vet vi absolut ingenting mer än att han låg med henne och att hon gick hem igen, troligen mitt i natten och utan eskort. Vändpunkten i historien lyder, “Jag är med barn!”

Trots att Bat-Seba har så stor del i denna historia får vi inte veta en enda detalj rörande hennes tankar eller känslor, eller handlingar heller för den delen, när det gäller hur hon hanterade denna situation. Vi kan låta vår fantasi bära oss vart vi vill, men när Guds profet kom för en pratstund med Kung David, använde han sig av en liknelse för att beskriva vad som hade ägt rum och valde ett oskyldigt lamm som fick föreställa Bat-Seba.

David gifte sig med Bat-Seba efter hennes mans död, och tillsammans fick de erfara det sju dagar gamla barnets död. Här får vi en liten inblick i Bat-Sebas känslor. David tröstade henne genom att gå in till henne. Resultatet blev en son till, Salomo. Gud själv gav detta barn ytterligare ett namn, Jedidja, som betyder, “den Herren älskar”. Han är välkänd som den visaste av alla Israels kungar.

Många år senare när David var döende, genomförde Bat-Seba sin livsuppgift. Davids son Adonijah konspirerade för att bli kung efter David. Profeten Natan, som tidigare hade dömt David, allierade sig nu med Bat-Seba för att få Salomo krönt som den blivande kungen. Hennes vädjan till kungen i 1 Kungaboken 1:17-21 visar vishet, takt, artighet, och framtidstro. Bara en intelligent, respekterad kvinna, som den åldrige kungen hade förtroende för, kunde ha vunnit en sådan seger. Bara en rättfärdig kvinna, kan man tänka sig, skulle profeten ha sökt sig till. Och bara en mycket älskad mamma skulle kunna ha varit så varmt välkomnad som Bat-Seba var, när hon gick till sin son efter att han hade blivit kung. Han visade henne respekt och gav henne en upphöjd plats. (2 Kungaboken 2:19-20) Hon har också fått den stora äran att vara med bland de som nämns i Matteusevangeliet 1 - Jesu egen släkttavla.


Det är inte roligt att se det faktum att denna Bibelberättelse troligen handlar om en oskyldig ung kvinna som blev utnyttjad av en så kallad gudfruktig man. Än värre fick hon lida både sin mans och sitt barns död. Sexövergreppet som började med äktenskapsbrott ledde till lögn, bedrägeri, och mord. Ett spädbarn fick dö. En hel familj i nästa generation led oerhört på olika sätt, inklusive problem med incest. (2 Samuelsboken 13-19)

För inte så länge sedan fanns två olika inslag på inrikesnyheterna som handlade om, enligt redaktionerna själva, uppseendeväckande reportage som gällde sexualundervisningen i skolorna. Det första inslaget rapporterade om en ny film som skulle ersätta en äldre från ’69, en som “bröt den svenska pornografibarriären”.3 I den nya filmen finns, inte bara en, utan “fyra sexscener som inte lämnar mycket åt fantasin”4. Samma kväll rapporterades det i det andra inslaget att barnombudsmannens årsrapport visade att barnen själva säger, “det biologiska lär man sig ganska snabbt, men det man behöver lära sig är hur man hanterar relationer på ett djupare plan”5.

Inte många dagar senare visades en dokumentär om sexmissbruk. Det påstods att de flesta sexmissbrukare hade haft svåra sexuella upplevelser i barndomen, och vad de flesta egentligen sökte var intimitet, kärlek och trygghet. Flera psykologer, enligt programmet, pekar nu på sexmissbruk som det värsta hotet till hälsa i västvärlden.

Vilken kamp detta är! De stora tragedierna, både från tiden generationer förre Kristus och de som finns idag, skriker ut en utmaning till oss. Våra barn vädjar om hjälp! Vi får se till att vi – föräldrar, skolpersonal, församlingsmedlemmar, och samhällsmedborgare är med och aktiva på rätt sida av kampen! Vi får lära oss att tro på vad Gud vill säga oss om vår sexualitet – att det är vackert, något att bejaka och försvara. Det krävs mod och självförtroende att stå emot all exponering i vårt översexualiserade samhälle. Det krävs en mognad för att bli trygg i sin sexualitet, kvinna som man. Nu, mer än någonsin, måste man ha bestämda gränser i förebyggande syfte. Bat-Seba hade nog inte många, om något, alternativ till sin situation, men tjejer i vårt jämställda land har ett val. De måste lära sig att kunna säga nej – att sex är inte kärlek, och att det är en myt att killar kommer att älska en, bara de får ha sex. Man lär sig bäst genom det man själv har upplevt och observerat på nära håll. Vi är skyldiga att visa våra ungdomar vägen till kärleken.

Ni Sions döttrar, gå ut och skåda konung Salomo med lust, skåda kransen som hans moder har krönt honom med på hans bröllopsdag, på hans hjärtefröjds dag.
(Höga Visan 3:11)

1, 2: Kärleksliv för varje äkta par av Ed Wheat, MD. Salt och Ljus, 1989, s. 71
3, 4, 5: Göteborgs-Posten 30 mars 2004

Läs gärna: 2 Samuelsboken 11




Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg

Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg