Sagt inför döden, av Sven Danell

Jane Grey

född 1537, avrättad 1554, Englands regerande drottning, torde ha varit Englands lärdaste kvinna. Därtill var hon en skönhet och en i sitt liv fläckfri och oförvitlig människa. När den unge konung Edvard VI insåg att han på grund av sjuklighet inte hade långt kvar att leva, gjorde han ett testamentariskt förordnande att Jane Grey, som var systerdotter-dotter till Henrik VIII, skulle bli regerande drottning efter honom.

Jane hade sextonårig gått i brudstol med adelsmannen Dudley, och man sade om de båda att i England fanns inte ett vackrare och oskyldigare par. Jane behärskade latin och grekiska, lär också haft någon kunskap i hebreiska, vilket på den tiden var ovanligt, och läste både Nya testamentet och Platon på grundspråken. Hon var mycket kunnig i teologi, brevväxlade med de schweiziska reformatorerna och var en personligen from evangelisk kristen. Sedan hon mot sin vilja blivit upphöjd på tronen vid Edvards död 1553, regerade hon i 9 dagar och blev därefter genom Henrik VlIl:s dotter Maria (Blodiga Maria) fängslad och dömd till döden. När hennes vänner i fängelset försökte inge henne hopp om livet, svarade 24-åringen: "Jag vet inget i detta livet som skulle göra mig någon glädje utom att jag i mitt samvete känner, att Gud genom sin barmhärtighet i Kristus har förlåtit mig alla mina synder och utan min förtjänst upptagit mig till sin dotter och Kristi medarvinge."

Hon halshöggs i Towern den 13 februari 1554. In i det sista behöll hon sitt lugn.

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - KUNGAR, DROTTNINGAR, STATSMÄN OCH FÄLTHERRAR)