Sagt inför döden, av Sven Danell

Blaise Pascal

född 1623, död 1662, fransk matematiker, filosof, naturvetenskapsman och uppfinnare. Inom matematiken är han föregångare i integralkalkylen, i fysiken den förste som funnit att höjden över havet står i direkt förhållande till lufttrycket och att barometern kan användas för höjdmätning. Han har angivit principerna för konstruktion av en räknemaskin.

Pascal, som ansåg att de högsta sanningarna i livet ligger utanför förnuftets räckvidd, kallades av Voltaire en sublim narr. Mot slutet av sitt korta liv förberedde Pascal ett verk till försvar för den kristna tron, men hann aldrig fullborda det.

Genom att i sitt hem ta upp en familj som råkat ut för smittkoppor, ådrog han sig den sjukdom som ändade hans liv. Efter att ha legat medvetslös länge, återfick han medvetandet och läste hela trosbekännelsen. Hans sista ord var: "Må Gud inte överge mig!"

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - BANBRYTARE INOM TÄNKANDE, FORSKNING, SAMHÄLLSORDNING OCH MÄNNISKOVÅRD