Sagt inför döden, av Sven Danell

Jean Jacques Rousseau

född 1712, död 1778, fransk författare av schweizisk börd, förfäktade talangfullt och med stark övertygelse att människan av naturen är god men har förstörts av kulturen – genom att återgå till naturen skall hon återvinna sin naturliga godhet.

Rousseau har jämte Voltaire – som han i mycket skilde sig frän – varit en banbrytare för franska revolutionen.

Han var på sitt sätt varmt religiös och angrep i sina skrifter andra upplysningsfilosofers gudlöshet. Men med sin tro på den av naturen goda människan hade han i sitt tankesystem inte rum för syndares Frälsare. På sin dödsbädd uppges han ha yttrat: "Jag tror inte att det i hela världen har funnits en människa som har gjort mindre ont än jag".

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - BANBRYTARE INOM TÄNKANDE, FORSKNING, SAMHÄLLSORDNING OCH MÄNNISKOVÅRD