Sagt inför döden, av Sven Danell

Dietrich Bonhoeffer

född 1906, avrättad genom hängning 1945. Präst, teolog, motståndsman. Ar 1936 blev han av de nazistiska myndigheterna förbjuden att predika och förbjuden att besöka Berlin. Han förestod Bekännelsekyrkans prästseminarium i Finkenwalde, som 1937 stängdes av myndigheterna. När andra världskriget bröt ut 1939, befann han sig på föreläsningsturné i Amerika men såg som sin plikt att återvända till sitt land. Ar 1942 förde han bakom Hitlers rygg hemliga fredsförhandlingar med biskop G.K.A. Bell som engelsk kontaktman. Han blev upptäckt och fängslad 1943 och hängd av Gestapo våren 1945.

Att träda upp öppet mot regimens ogärningar var för honom en ofrånkomlig kristen plikt. Man citerar efter honom: "Endast den som hjälper de förföljda judarna, får sjunga gregorianskt!"
Under sin allra sista tid i fängelset skrev han en hälsning till sina efterlevande i bunden form med bl a dessa ord:

Von Guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost, was kommen mag
(Av goda makter underbart bevarad
inväntar jag med tröst vad komma skall).

När två civilklädda poliser kom och hämtade honom till avrättningen, sade han till sin engelske medfånge: "Det här är slutet – för mig början till livet."

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - REVOLUTIONÄRER, GERILLALEDARE, MOTSTÅNDSMÄN OCH MARTYRER)