Sagt inför döden, av Sven Danell

Olympia Morata

född 1526 i Ferrara i Italien, död 1555 i Heidelberg, i landsflykt för sin evangeliska tros skull. Hon var en av Europas lärdaste kvinnor. Redan i tjugoårsåldern höll hon i Ferrara föreläsningar i klassiska språk.

När hon var 22 år gammal, gifte hon sig med den tyske läkaren Grundler och flyttade med honom till Bayern. Där blev hon vunnen för den evangeliska tron. Då kejsarens trupper under religionskriget ryckte in i området, flydde hon för sitt liv. När hon till sist kom till Heidelberg, var hon svårt medtagen av flyktens strapatser.

För en så begåvad, så levande och mångintresserad människa borde det ha varit svårt att dö så ung, men då någon frågade den dödssjuka, om hon hade det svårt, svarade hon:

"I hela sju år har Satan utan uppehåll prövat mångtusende knep för att dra mig ifrån den sanna tron, men nu har han skjutit bort alla sina pilar. Jag ser och hör honom inte, och i mitt hjärta känner jag ingenting annat än ro och frid i Kristus."

Hon tillade på latin: "Tota laeta sum – jag är alltigenom glad."

När hennes ögon var nära att brista, sade hon:

"Er som står omkring mig kan jag nu knappt urskilja, men jag ser allting uppfyllt med de ljuvligaste blommor."

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - HERDAR, LÄRARE OCH ANDLIGA LEDARE)