Sagt inför döden, av Sven Danell

Nikodemus

en man från Surinam, blev dömd till döden genom hängning. Han hade gjort sig skyldig till mord och mordbrand. Fängelseprästen Frey, en herrnhutare, besökte honom, och den 24-årige Nikodemus fick för första gången höra om Jesus. Att evangeliet kunde gälla honom, ville han länge inte tro – jag är mycket värre än den förlorade sonen, sade han. Men när det till sist gick upp för honom att också han kunde bli frälst, omfattade han Jesus med stor hängivenhet.

Man lade in nådeansökan, men den blev avslagen. Vid underrättelsen om avslaget sade Nikodemus till Frey: "Vet du, egentligen är jag glad åt avslaget, ty nu är jag beredd att gå till Herren."

Dagen före avrättningen hade han tillfälle att framställa en sista önskan, och personalen föreslog att han skulle be om alkohol. Han svarade: "Alkohol behöver jag inte i morgon, men jag behöver Guds ord."

Under galgen bad han högt Davids 23 psalm, och med orden: "Herre Gud, förbarma dig över mig!" gick han i döden.

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - VANLIGA VARDAGSMÄNNISKOR)