Sagt inför döden, av Sven Danell

Henri Dunant

född 1828, död 1910, schweizisk författare, till yrket köpman. Hans föräldrahem i Genève var präglat av en kristendom, som inte lät sig nöja med yttre observans. Redan i tonårsåldern brukade han ge bort alla sina fickpengar till kamrater som behövde dem bättre, och 18 år gammal samlade han andra ungdomar kring sig för att tillsammans med dem besöka slummen och ge den hjälp de kunde. Som författare var han en ivrig kämpe mot slaveri och slavhandel.

Under en affärsresa kom han att bevittna slaget vid Solferino den 24 juni 1859, där de franska och österrikiska arméerna efter tolv timmars sammandrabbning lämnade 30 000 döda och sårade på slagfältet. Från den tiden ägnade han sina bästa krafter åt att få till stånd en internationellöverenskommelse om att båda de krigförande parterna har samma skyldighet att hjälpa sårade, oavsett på vilken sida de kämpat. Är 1863 bildades i detta syfte det internationella Röda Korset.

År 1901 tillerkändes han hälften av Nobels fredspris. Inte ett öre därav använde han för egen del. Mot slutet av sitt liv bodde han i England, där han utfattig arbetade för sina idéer. Beträffande sin jordafärd gav han i sitt testamente den korta rekommendationen: "Begrav mig som en hund!"

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - BANBRYTARE INOM TÄNKANDE, FORSKNING, SAMHÄLLSORDNING OCH MÄNNISKOVÅRD