Sagt inför döden, av Sven Danell

Sven Hedin

född 1865, död 1952, forskningsresande, författare, medlem av Svenska Akademien, adlad. Från 1890-talet och in på 1930-talet gjorde han sina berömda forskningsresor i Centralasien och kan sägas vara den som kartlagt de sista stora vita fläckarna på Asiens karta. Hans färder på kamelryggen genom öknar och bergskedjor var förenade med stora, ej sällan livsfarliga strapatser och äventyr, som han på ett mästerligt språk har berättat om på ett sätt som gjort honom till en gärna läst författare, ej minst bland ungdom. Han var en mycket god tecknare och har med konstnärligt schwungfulla skisser illustrerat sina reseskildringar. Trots nedsatt syn på ena ögat har han med stor precision, ofta under bitande kyla och svåra oväder, ritat sina berömda kartor över de områden han genomkorsade.

När han en novembermorgon 1952 somnade in i den sista sömnen, låg som alltid på hans nattduksbord Dagens Lösen, som livet igenom varit hans följeslagare på alla hans färder. Han hade dagen före sin död strukit under orden: "Jag har varit med dig på alla dina vägar."

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - BANBRYTARE INOM TÄNKANDE, FORSKNING, SAMHÄLLSORDNING OCH MÄNNISKOVÅRD