Sagt inför döden, av Sven Danell

Henri Matisse

född 1869, död 1954. Matisse var redan en rätt känd målare, när han till 1905 års Höstsalong i Paris skickade in sin första icke-naturalistiska duk, som slog ner som en bomb i konstvärlden. Därmed var hans plats given som en av de ledande i den oppositionella konstnärsgrupp som gick under öknamnet les fauves (vilddjuren). Han knöt varm vänskap med Pablo Picasso. Snart var Matisse och Picasso toppfigurer inom den moderna konsten.

På äldre dar var Matisse skröplig, men han arbetade halvliggande i sängen. Hans sista stora verk får ses som uttryck för en önskan att göra något för Guds rike. För ett konvalescenthem för unga flickor gjorde han ritningar till kapellet, till fönstrens glasmosaiker, till skrudar och altarkrucifix och till en rad väggmålningar som bl a framställde Kristi lidandes historia. Om detta kapell, som alltså kom att kröna hans livsverk, sade den gamle: "Detta är mitt mästarprov."

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - KONSTNÄRER, SIARE OCH SKALDER)