Sagt inför döden, av Sven Danell

Bartholomeus Ziegenbalg

född 1663, död 1719, tysk missionär i Tamullandet i Indien. Dit blev han utsänd av danske kungen Fredrik IV, som kände ansvar för sina undersåtar i den danska kolonien Tranquebar. Ziegenbalg kom till Tranquebar 1705, och trots svåra trakasserier från den danske kommendantens sida lyckades han få i gång skolor dels för barn av blandblod, som hölls som slavar av de vita, dels för tamulbarn. Han lärde sig tamuliska så snabbt, att han redan 1707 hade översatt Luthers lilla katekes till tamuliska, varpå följde översättningar av bibelböcker.

På sin dödsbädd sade han: "Snart kan jag inte längre tala. Gud give sin välsignelse till vad jag har talat."

Han for med handen över ögonen och sade: "Så ljust det blev! Det är som om solen sken in i mina ögon!"

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - HERDAR, LÄRARE OCH ANDLIGA LEDARE)

Medan de närvarande på hans begäran sjöng: "Jesus allt mitt goda är ..." gick han in i vilan.