Sagt inför döden, av Sven Danell

En av mannarna vid Armasjärvi

Den 24 oktober 1940 skulle en pluton på 102 man färjas över sjön Armasjärvi i Tornedalen. Det var kväll och hade mörknat. Ensnål nordlig vind blåste, och det var fem grader kallt. Sjön var på färjstället 1200 meter bred, och när färjan hade gått ca 500 meter, kände de på däcket sittande soldaterna hur det iskalla vattnet började stiga över däcksplankorna. Färjan höll på att sjunka. I mörkret rusade mannarna akterut, varvid färjan ställde sig i 45 graders lutning, och några kanade överbord. Nu rusade de ombordvarande föröver, men vattnet steg, och färjan kantrade.

Man lyckades rädda 58 man, men 44 soldater och två färjkarlar mötte döden i Armasjärvis kalla vatten. En av de räddade soldaterna var medvetslös, när han fördes i land, men behandlades med konstgjord andning och återfick sansen. På sjukhuset blev han intervjuad av en tidningsman. Han berättade sakligt hur allting hade gått till och hur han själv, stelnad i det kalla vattnet, kände att han började sjunka, utan möjlighet att ta några simtag. "Och så tänkte jag på mamma och Gud, och sen minns jag inget mer ..."

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - VANLIGA VARDAGSMÄNNISKOR)