Fjärde söndagen efter tettondedagen - Jesus är vårt hopp

Mark 4:35-41

För några år sedan hade en god vän till mig det jobbigt. Det strulade både på arbetsplatsen och på hemmafronten och det fanns inga enkla lösningar på problemen. Det var en lång process av typen ”två steg fram och ett tillbaka” eller kanske till och med ”ett steg fram och två tillbaka”. Jag var en av dem som försökte stötta med råd och dåd och även för mig blev det en tung period eftersom inget tycktes hjälpa.

När det var som kämpigast påminde vi varandra, när vi sågs eller talade i telefon eller skickade sms och mail, om det vi båda trots allt var övertygade om: ”Kom ihåg vem det är som är med i båten!” Och då syftade vi naturligtvis på just den här söndagens evangelietext om hur Jesus får de upprörda vågorna på Gennesarets sjö att stilla sig just när lärjungarna tror att allt är förlorat och att de ska gå under.

Jesus är i båten även om vi kan få för oss att han vilar sig, till och med sover, och inte är medveten om de bekymmer vi har att kämpa med. Det kan vara svårt att hålla fast i den förvissningen när allt omkring oss gungar och när katastrofen tycks vara både nära och oundviklig. Men när vi gör som lärjungarna och ber honom om ett ingripande ser vi resultat. Bönesvaret kommer kanske inte alltid så fort som vi kunde önska eller blir exakt av den karaktären som vi själva trodde var den enda lösningen. Men till vem annars skulle vi sätta vårt hopp när tillvaron ställs på ända?

Själv inbillade jag mig under alldeles för många vuxenår att allt hängde på mig, att jag var tvungen men också hade tillräcklig kraft att klara av de mest skilda situationer på jobbet och i familjelivet. Det var när den självbilden började krackelera som Gud tog chansen att göra klart för mig hur totalt fel jag hade haft, att det finns någon att gå till i alla livets situationer, någon, någon som finns i båten i lugnt väder likaväl som när det stormar, någon som aldrig sviker. Det blev en omskolningsprocess som hette duga – och den pågår jordelivet ut.