Sagt inför döden, av Sven Danell

Martin Luther King

född 1929, död 1968, amerikansk baptistpastor. Han var ledare för de svartas aktion för likställighet och mot segregation. Påverkad av sitt studium av Gandhi men framför allt av sin kristna tro, lyckades han få sina anhängare att acceptera icke-våldsprincipen och förebyggde därigenom den enorma blodsutgjutelse som i motsatt fall skulle ha uppstått i samband med negrernas massdemonstrationer. Han tillerkändes Nobels fredspris 1964.

Till sina barn sade han ofta: "Man måste ha något som man är beredd att dö för. Har man inte det är det fara värt att man inte har något att leva för." Aningar om en tidig död hade han ofta.

Den 4 april 1968 föll han för en lönnmördares kula i Memphis, Tennessee. Dagen förut, den 3 april, hade han i ett tal yttrat:

"Jag skulle vilja leva länge, men jag är nöjd med Guds vilja. Jag oroar mig inte. Jag har sett landet på andra sidan floden. Mina ögon har sett Herrens härlighet."

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - BANBRYTARE INOM TÄNKANDE, FORSKNING, SAMHÄLLSORDNING OCH MÄNNISKOVÅRD