Jag förstår inte 144 000

Jag förstår inte Uppenbarelseboken 7:4. jJg vet ju att det inte bara är den lilla mängden människor som kommer till himlen. Har du en bra förklaring?

I Upp 7:4 står det om 144 000 som var märkta med Guds sigill. Den troligaste förklaringen är att det handlar om den skara av det judiska folket som skall bli frälsta och komma till himlen. Det nämns på flera ställen i Bibeln, både i Gamla testamentet och i Nya, att i den yttersta tiden skall en skara judar komma till tro på Jesus som Messias.

Det sägs ju sedan i Upp 7:5-8 att det är 12 000 från varje stam i Israel. Sedan skall siffran inte förstås bokstavligt utan det handlar om en stor skara. I Upp 7:9 nämns ytterligare en stor skara som ingen kunde räkna, det är de övriga kristna som fått komma till himlen.

Hälsningar i Kristus
Lars Fröjmark