Sagt inför döden, av Sven Danell

Grovarbetare från Stockholms Söder

När under kriget Ersta kyrka var stängd vintertid på grund av bränsleransonering, hölls gudstjänsterna i diakonisshusets samlingssal. Där infann sig knappast andra än systrarna och anstaltens allra närmaste vänner. Men en grovarbetare satt på sista stolsraden därinne, och jag gick efter en gudstjänst fram och bekantade mig med honom.

Han hade tidigare inte brytt sig om Gud. Men en två och ett halvt tons grävskopa kom neddunsande så nära honom, att den tog med sig hudavskrap från vänster tinning och ovanläder från vänster sko, jämte en del hud från lilltån. Detta sade honom att Gud ville ha med honom att göra, och det var därför han nu var här.

För en tid sedan hade hans hustru legat för döden på ett sjukhus i Stockholm. Eftersom det var ytterst kritiskt, befann sig i sjukrummet både avdelningssköterskan och läkaren, förutom min sagesman, hos den sjuka. Och plötsligt såg de alla fyra Herren Jesus inne i sjukrummet – Jesus hängande på korset.

Alla fyra såg det, försäkrade han, läkaren, sjuksystern, hans hustru och han själv.

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - VANLIGA VARDAGSMÄNNISKOR)