Sagt inför döden, av Sven Danell

Torsten Bohlin

född 1889, död 1950, professor i systematisk teologi, senare biskop i Härnösand, författare bl a av boken Kristendomen, för– emot vilken han utgav tillsammans med ateisten Stellan Arvidsson och där läsaren får ta del i debatt på hög nivå i livets stora frågor.

Mitt i en sjudande verksamhet, föga över 60 år gammal, drabbades Bohlin av en häftig sjukdom med svåra plågor. Så snart han fått veta att döden förestod, kallade han samman sin familj, talade om vad som skulle ske och tog farväl av alla. Det kunde ordnas så att de alla firade Herrens nattvard tillsammans.
Några av Torsten Bohlins sista ord:

"Jag har fått skollov från livet tidigare än jag hade trott. Man kan inte ha det bättre än jag har det, omgiven av vänner på båda sidor. Det är så underbart att få uppleva att tron håller. Med åren har Kristus blivit allt större och väldigare och mer avgörande i sin betydelse för mig.

Jag upplever personlighetslivets mystik. Det är underbart, fantastiskt att dö. Tillvarons glädje vilar på ett kors.

Förbönen är som en fast timrad ekbro till evigheten.

En sådan rolig dag jag har haft. En rolig dödsbädd. Jag rår inte för det, men när man får det så bra till och med på sin dödsbädd, så kan man väl inte klaga!"

Hans sista antecknade ord: "Evangeliets triumferande kraft!"

Sven Danell: - HERDAR, LÄRARE OCH ANDLIGA LEDARE)