Sagt inför döden, av Sven Danell

Alfred Lagerström

född 1871, död 1978, skolman, sångare, skicklig amatörmusiker, var vid sin död Skandinaviens äldste, 107 år och 3 månader gammal. In i det sista hade han sina själsförmögenheter i behåll. Han hade humor. Hans gudsfruktan tog sig uttryck i en klar bekännelse utan många ord. Han talade ofta om evigheten.

Sina sista årtionden tillbringade han på Stora Sköndal, där Diakonanstalten har en anläggning, där det är sörjt för gamla människor i alla stadier av åldrande. Värdinnan på det gästhem på Sköndal, där Lagerström bodde, satt hos honom, när döden nalkades. Hans blick hade under de sista åren blivit skum av starr, och de förut blå ögonen hade fått liksom en gråaktig slöja över sig. Kort innan döden inträdde, fick hans blick tillbaka sin gamla klarhet, det var som om ögonen blivit blå igen, och han sade till värdinnan: "Birgit, kom, nu börjar himmelsfärden!"

Det blev hans sista ord.

Sven Danell: - VANLIGA VARDAGSMÄNNISKOR)